Haghanifar S, Moghadamnia A A, Moudi E, Motallebnejad M, Rezapour S, Ghorbani H. Factors Related to Academic Achievement of Dental Students in Babol University of Medical Sciences: A Ten Years Trend (1993-2002). Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (7) :480-487
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1910-fa.html
حقانی فر سینا، مقدم نیا علی اکبر، موعودی احسان، مطلب نژاد مینا، رضاپور سپیده، قربانی حکیمه. سیر تحصیلی و عوامل مرتبط با وضعیت تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در یک دوره 10 ساله (1372 الی 1381). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (7) :480-487
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1910-fa.html
، Dr_Haghanifar@yahoo.com
چکیده: (10114 مشاهده)
مقدمه: امروزه ارتقای کیفی تحصیلات عالی رشتههای علوم پزشکی یکی از ملزومات تربیت پزشکان حاذق به منظور بهبود سطح بهداشت جامعه است و در این میان ارزیابی به عنوان یک ابزار مؤثر جهت بررسی سیستمهای آموزشی به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد. هدف این مطالعه بررسی سیر تحصیلی ده ساله دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل و عوامل مرتبط با روند تحصیلی دانشجویان است.
روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، وضعیت تحصیلی فارغالتحصیلان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل(که صرفاً با استفاده از سهمیه مناطق از سالهای 1372 لغایت 1381 از طریق کنکور سراسری در دانشکده دندانپزشکی بابل پذیرفته و فارغالتحصیل شده بودند)، بررسی شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامهای در خصوص سن، جنسیت، وضعیت تأهل، وضعیت سکونت، فاصله زمانی بین اخذ دیپلم تا قبولی در دانشگاه، معدل دیپلم، معدل دروس علوم پایه، نمره آزمون جامع علوم پایه و معدل دروس علوم بالینی هر یک از دانشجویان اخذ و با استفاده از تستهای آماری ANOVA و t-test مورد آنالیز قرار گرفت.
نتایج: از 170 دانشجوی دندانپزشکی واجد شرایط 111 نفر (65 درصد) دختر، 105 نفر (62 درصد) مجرد همچنین 76 نفر (45 درصد) بومی بودند. در دختران میانگین معدل دروس علوم پایه (04/1±38/15) و نمره آزمون علوم پایه(08/21±140) به طور معناداری بیشتر از نمرات دانشجویان پسر بود )05/0α≤). تفاوت معناداری در روند تحصیلی دانشجویان بر حسب وضعیت تاهل و محل سکونت ایشان مشاهده نگردید. همچنین میانگین معدل دروس علوم پایه دانشجویانی که بلافاصله بعد از اخذ دیپلم در دانشگاه پذیرفته شدند )43/2±86/15( بالاتر از سایر گروهها بود. میانگین نمره آزمون علوم پایه) 45/19±146( این گروه از دانشجویان نیز به طور معناداری از سایر گروهها بالاتر بود (120/10F=، 001/0P≤).
نتیجهگیری: با توجه به افت تحصیلی در سالهای اولیه ورود به دانشگاه در افرادی که دو سال یا بیشتر وقفه تحصیلی داشتهاند، بایستی به دنبال راهکاری جهت کاهش فاصله زمانی بین اخذ دیپلم و قبولی در دانشگاه بود، همچنین در سالهای ابتدایی تحصیل در دانشگاه به علت افت بیشتر تحصیلی در دانشجویان پسر، انگیزه مطالعه را در ایشان را تقویت نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/9/22 | پذیرش: 1391/1/11 | انتشار: 1391/7/24 | انتشار الکترونیک: 1391/7/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول