Dehghani A, Mohammadkhan Kermanshahi S, Memarian R, Baharlou R. The Effect of Peer Group Education on Anxiety of Patients with Multiple Sclerosis . Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (4) :249-257
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1903-fa.html
دهقانی علی، محمدخان کرمانشاهی سیما، معماریان ربابه، بهارلو رسول. تأثیر برنامه آموزش گروه همتا بر میزان اضطراب بیماران مولتیپل اسکلروزیس. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (4) :249-257
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1903-fa.html
، kerman_s@modares.ac.ir
چکیده: (13163 مشاهده)
مقدمه: مولتیپل اسکلروزیس از شایعترین بیماریهای مزمن سیستم عصبی مرکزی است که باعث اختلالات روانی از جمله اضطراب در بیماران میگردد. از آنجایی که گروه همتا بهتر میتوانند با همتایان خود ارتباط برقرار کنند و آنها را به انتخاب رفتارهای بهداشتی مناسب تشویق کنند، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزش گروه همتا بر میزان اضطراب بیماران مولتیپل اسکلروزیس انجام شد.
روشها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که سال 1390 در انجمن ام اس ایران (تهران) با نمونهگیری 110 بیمار مولتیپل اسکلروزیس به صورت در دسترس و تخصیص آنها در دو گروه تجربی و شاهد (هر گروه 55 بیمار) به صورت تصادفی انجام گردید. پس از آماده کردن گروه همتا، 6 جلسه آموزشی توسط افراد همتا برای گروه تجربی در طی 6 هفته انجام شد. جهت سنجش اضطراب از پرسشنامه DASS-21 استفاده گردید که قبل و بعد از 4 ماه در هر دو گروه تکمیل گردید. دادهها با استفاده آزمونهای آماری کای دو، تی زوجی و تی مستقل آنالیز گردیدند.
نتایج: آزمون تی مستقل اختلاف معناداری را بین میانگین نمره اضطراب بیماران گروه تجربی و شاهد قبل از مطالعه نشان نداد، لیکن بعد از اجرای مداخله اختلاف معناداری بین میانگین نمره اضطراب در دو گروه نشان داده شد (032/0p=). آزمون تی زوجی اختلاف معناداری در سطح اضطراب بیماران گروه تجربی بعد از مداخله نشان داد (002/0p=)، در حالی که همین آزمون اختلاف معناداری را در سطح اضطراب بیماران گروه شاهد نشان نداد (659/0p=).
نتیجهگیری: اجرای برنامه آموزش گروه همتا باعث کاهش سطح اضطراب بیماران مولتیپل اسکلروزیس گردید. لذا بهرهگیری از این برنامه آموزشی به عنوان یک روش آموزشی مؤثر، مقرون به صرفه و بدون نیاز به تجهیزات ویژه توصیه میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1390/9/16 | پذیرش: 1391/1/25 | انتشار: 1391/4/25 | انتشار الکترونیک: 1391/4/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول