Salehi M, kareshki H, Ahanchian M R, karimi Mouneghi H. Validation of Research Self-Efficacy Scale for Postgraduate Students of Ferdowsi University and Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (6) :396-409
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1894-fa.html
صالحی منیره، کارشکی حسین، آهنچیان محمد رضا، کریمی مونقی حسین. اعتباریابی مقیاس خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای علوم پزشکی و فردوسی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (6) :396-409
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1894-fa.html
، karshki@gmail.com
چکیده: (16423 مشاهده)
مقدمه: یکی از عوامل مهم در هدایت پژوهش و ایجاد انگیزه برای انجام آن، خودکارآمدی پژوهشی است. پژوهش حاضر با هدف ساخت، اعتباریابی و رواسازی مقیاسی برای سنجش خودکارآمدی پژوهشی، و ارزیابی خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، انجام شد.
روشها: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای علوم پزشکی و دانشگاه فردوسی مشهد جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند. نمونه 240 نفره به روش سهمیهای انتخاب شد. پرسشنامه ساخته شده 55 سؤال با طیف لیکرت 5 درجهای داشت. روایی محتوایی مقیاس توسط اساتید و متخصصین روش تحقیق احراز گردید. برای احراز پایایی از روش همسانی درونی و برای آزمون ساختار عاملی، از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.
نتایج: نتایج اجرای تحلیل عاملی نشان داد که ساختار 7 عاملی بیش از سایر ساختارها، از جهت تفکیک سؤالات و انطباق با مبانی نظری، برازش دارد. شاخصهای تحلیل عاملی تاییدی نیز حاکی از برازش مناسب و روایی سازه ابزار است (093/0RSMEA=، 1409df= ,379/69χ2=). پایایی کل آزمون با ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شد که 97/0 به دست آمد. همچنین ضرایب همسانی درونی آلفای کرونباخ برای خرده آزمونهای خودکارآمدی آماری و تحلیلی، خودکارآمدی در مفهوم پردازی، خودکارآمدی در روش و اجرا، خودکارآمدی در پژوهش کیفی، خودکارآمدی گزارشنویسی، خودکارآمدی در مهارتها و تبحرها و اخلاق به ترتیب 92/0، 91/0، 90/0، 92/0، 88/0، 76/0 و 83/0 به دست آمد. این نتایج نشان میدهد که آزمون از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است. میانگین به دست آمده برای خودکارآمدی کلی 76/173 است که مقدار متوسطی است.
نتیجهگیری: پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است، لذا برای تشخیص و ارزشیابی باورها، توانمندیها و نگرشهای پژوهشی دانشجویان میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مدیریت پژوهشهای دانشگاهی دریافت: 1390/9/11 | پذیرش: 1391/6/6 | انتشار: 1391/6/25 | انتشار الکترونیک: 1391/6/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول