Nasiriani K, Farnia F, Salimi T, Shahbazi L, Motavasselian M. Nursing Graduates’ Self-Assessment Of Their Clinical Skills Acquired In Medical-Surgical Wards. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (1) :93-100
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-189-fa.html
نصیریانی خدیجه، فرنیا فرحناز، سلیمی طاهره، شهبازی لیلی، متوسلیان منیره. خودارزیابی دانشآموختگان جدید پرستاری از کسب مهارتهای بالینی در بخشهای داخلی- جراحی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1385; 6 (1) :93-100
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-189-fa.html
چکیده: (27763 مشاهده)
مقدمه: به منظور داشتن حداکثر کارآیی، دانشجویان پرستاری باید دانش و مهارت لازم را برای حرفه آینده خود کسب نمایند. این پژوهش با هدف تعیین کسب مهارتهای بالینی در بخشهای داخلی و جراحی، از طریق خودارزیابی دانشآموختگان پرستاری انجام گرفت. روشها: در این مطالعه پیمایشی، 50 نفر از دانشآموختگان جدید پرستاری شاغل در بخشهای داخلی- جراحی بیمارستانهای دولتی شهر یزد در سال 84-1383 به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای پایا و روا مشتمل بر مشخصات دموگرافیک و 190 گزینه در مورد مهارتهای داخلی- جراحی با مقیاس رتبهای بود که به روش خودایفا تکمیل میشد. دادهها با نرمافزار آماری SPSS به صورت آمار توصیفی و آزمونهای t مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره کل مهارت 05/42±02/294 از نمره 570 و در سطح خوب بود. هشت درصد دانشجویان مهارتهای کسب شده را ضعیف، 34 درصد متوسط و 58 درصد خوب گزارش نمودند و هیچ کدام در سطح عالی ارزیابی نکردند. مهارتهای بررسی و مراقبت از بیماران مبتلا به بیماریهای شایع، بررسی و مدیریت درد، نمونهگیری در تستهای آزمایشگاهی، مراقبتهای قبل و بعد از روشهای تشخیصی و انجام پروتکلهای مراقبتی، مراقبت در دارودرمانی در سطح متوسط، گزارشنویسی در سطح عالی و استفاده از تجهیزات درمانی در سطح ضعیف بود. میانگین نمره مهارت دانشآموختگان دو جنس و همچنین دورههای شبانه با روزانه اختلاف معنیداری داشت. نتیجهگیری: دانشآموختگان پرستاری در زمینه مهارتهای بررسی شده در سطح متوسط یا خوب بودند. به نظر میرسد برنامههای آموزشی رایج فرصت کافی برای ارتقا و بهبود آگاهی و مهارت دانشآموختگان را تا حدی فراهم میسازد ولی کامل نیست. فراهمسازی فرصتی برای تمرین مهارتهای مورد نیاز قبل از دانشآموختگی، برگزاری امتحان بالینی دقیق از عملکرد دانشآموختگان درپایان دوره تحصیلی پیشنهاد میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/11/21 | پذیرش: 1385/3/25 | انتشار: 1385/3/25 | انتشار الکترونیک: 1385/3/25