چکیده: (25361 مشاهده)
مقدمه: بررسی برنامههای آموزشی درهر مقطع و رشته تحصیلی، یکی از راهکارهای ارتقا و توسعه برنامههای آموزشی بوده و موجب افزایش کارآیی و اثربخشی برنامهها میشود. این مطالعه با هدف تعیین نظرات دانشجویان دکتری پرستاری در مورد برنامه درسی آنان انجام شد. روشها: یک مطالعه توصیفی بر روی 20 نفر از دانشجویان دوره دکتری پرستاری با انتخاب تصادفی از دانشگاههای مختلف ایران در سال 1383 انجام شد. روش گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاردار بود. دادهها طبقهبندی و با آمار توصیفی به صورت توزیع فراوانی ارائه شدند. نتایج: واحدهای مورد پژوهش اعلام نمودند که این دوره توانسته است دید کلی و جامعنگری آنها را نسبت به مددجویان جامعتر نماید، 95 درصد افزایش تعداد واحدهای دروس اصول فلسفه و نظریهپردازی را خواستار بودند و افزایش واحد درسی نقد و بررسی پژوهشهای پرستاری را ضروری دانستند، 75 درصد معتقد بودند روشهای مختلف آزمون و ارزیابی آن، اصول و روشهای ارزشیابی و روانشناسی و تئوریهای یادگیری با دروس دوره کارشناسی ارشد آنان همپوشانی دارد، 90 درصد ارائه درس زبان انگلیسی را در این دوره ضروری دانستند، 55 درصد اعلام نمودند مباحث ارائه شده در واحد کامپیوتر نتوانسته توانمندی آنان را در زمینه اهداف مورد نظر این واحد افزایش بدهد. نتیجهگیری: محتوی تدوینشده در برنامه دکتری پرستاری ایران انعطافپذیر نبوده، دروس بطورکلی اجباری هستند و محتوی بعضی دروس مرحله آموزشی با دروس دوره کارشناسی ارشد تکراری هستند. بازنگری برنامه آموزشی و برنامهریزی آن براساس نیاز جامعه و حرفه میتواند در اعتلای آن مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/11/21 | پذیرش: 1385/3/25 | انتشار: 1385/3/25 | انتشار الکترونیک: 1385/3/25