دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1385 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 92-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farahani M, Ahmadi F. Doctoral Nursing Students’ Viewpoints About The Nursing Phd Curriculum. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (1) :83-92
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-188-fa.html
فراهانی منصوره، احمدی فضل الله. نظرات دانشجویان دکتری پرستاری در مورد برنامه آموزشی دوره تحصیلی خود. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1385; 6 (1) :83-92

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-188-fa.html


چکیده:   (25361 مشاهده)
مقدمه: بررسی برنامه‌های آموزشی درهر مقطع و رشته تحصیلی، یکی از راهکارهای ارتقا و توسعه برنامه‌های آموزشی بوده و موجب افزایش کارآیی و اثربخشی برنامه‌ها می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین نظرات دانشجویان دکتری پرستاری در مورد برنامه درسی آنان انجام شد. روش‌ها: یک مطالعه توصیفی بر روی 20 نفر از دانشجویان دوره دکتری پرستاری با انتخاب تصادفی از دانشگاه‌های مختلف ایران در سال 1383 انجام شد. روش گرد‌آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاردار بود. داده‌ها طبقه‌بندی و با آمار توصیفی به صورت توزیع فراوانی ارائه شدند. نتایج: واحدهای مورد پژوهش اعلام نمودند که این دوره توانسته است دید کلی و جامع‌نگری آنها را نسبت به مددجویان جامع‌تر نماید، 95 درصد افزایش تعداد واحدهای دروس اصول فلسفه و نظریه‌پردازی را خواستار بودند و افزایش واحد درسی نقد و بررسی پژوهش‌های پرستاری را ضروری دانستند، 75 درصد معتقد بودند روش‌های مختلف آزمون و ارزیابی آن، اصول و روش‌های ارزشیابی و روان‌شناسی و تئوری‌های یادگیری با دروس دوره کارشناسی ارشد آنان همپوشانی دارد، 90 درصد ارائه درس زبان انگلیسی را در این دوره ضروری دانستند، 55 درصد اعلام نمودند مباحث ارائه شده در واحد کامپیوتر نتوانسته توانمندی آنان را در زمینه اهداف مورد نظر این واحد افزایش بدهد. نتیجه‌گیری: محتوی تدوین‌شده در برنامه دکتری پرستاری ایران انعطاف‌پذیر نبوده، دروس بطورکلی اجباری هستند و محتوی بعضی دروس مرحله آموزشی با دروس دوره کارشناسی ارشد تکراری هستند. بازنگری برنامه آموزشی و برنامه‌ریزی آن براساس نیاز جامعه و حرفه می‌تواند در اعتلای آن مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 215 kb]   (5559 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/11/21 | پذیرش: 1385/3/25 | انتشار: 1385/3/25 | انتشار الکترونیک: 1385/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education