، roohi_43@yahoo.com
چکیده: (12569 مشاهده)
مقدمه: انگیزه تحصیلی دانشجویان به عنوان یکی از مهمترین چالشهای دانشگاهها، اثرات زیادی بر برونداد سیستمهای آموزشی دارد. هدف این مطالعه بررسی وضعیت انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان بود.
روشها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی 275 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برگه اطلاعات جمعیتشناختی و مقیاس انگیزه تحصیلی به عنوان ابزار گردآوری دادهها استفاده شد. دادهها با آزمونهای آماری توصیفی، آزمون تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در تمامی آزمونها سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار انگیزه تحصیلی 69/20 ± 43/151 (از حداکثر نمره قابل کسب 196) بود و 3/53 درصد از دانشجویان دارای انگیزه تحصیلی بالاتر از میانگین بودند. میانگین انگیزه تحصیلی دختران بالاتر از پسران بود و این اختلاف از نظر آماری نیز معنادار بود(02/0= P). سن با انگیزه بیرونی (144/0-=r، 002/0p=)، بیانگیزهگی (221/0-=r، 000/0p=) و نمره کل انگیزه تحصیلی (191/0-=r، 002/0p=) ارتباط معناداری داشت. دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی از بالاترین انگیزه تحصیلی برخوردار بودند و دانشجویان دانشکده پزشکی و دانشکده پیراپزشکی در مراتب بعدی قرار داشتند و اختلاف میانگین انگیزه تحصیلی در این سه دانشکده معنادار بود(51/4=F، 01/0p=).
نتیجهگیری: بر اساس این یافتهها، وضعیت نمره کل انگیزه تحصیلی دانشجویان در این مطالعه نسبتاً مطلوب بود؛ با این وجود نمرات انگیزه درونی دانشجویان در سطح مناسبی قرار نداشت که نیازمند اقدامات برنامهریزی شده آموزشی است. پیشنهاد میگردد نظامهای آموزشی به عوامل فردی و محیطی مؤثر بر انگیزه تحصیلی توجه بیشتری معطوف دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/8/23 | پذیرش: 1390/10/22 | انتشار: 1391/3/26 | انتشار الکترونیک: 1391/3/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول