Shahraki Sanavi F, Ansari-Moghaddam A, Rakhshan F I, Navabi Rigi S. Two Teaching Methods to Encourage Pregnant Women for Performing Normal Vaginal Delivery. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (3) :184-192
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1871-fa.html
شهرکی ثانوی فریبا، انصاری مقدم علیرضا، رخشانی فاطمه، نوابی ریگی شهین دخت. مقایسه تأثیر دو روش آموزشی در ترغیب زنان باردار به انجام زایمان طبیعی . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (3) :184-192
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1871-fa.html
، ansarialireza@yahoo.com
چکیده: (10944 مشاهده)
مقدمه: با توجه به افزایش روز افزون آمار سزارین در کشور، انتخاب یک شیوه آموزشی مناسب در ترغیب زنان باردار به انجام زایمان طبیعی حائز اهمیت است. این مطالعه به منظور مقایسه تأثیر دو روش آموزشی بسته آموزشی و بحث گروهی به همراه بسته آموزشی بر انتخاب زایمان طبیعی در زنان باردار با قصد سزارین انتخابی انجام شد.
روشها: مطالعه حاضر نیمه تجربی است که در سال 90-89 بر روی 100 خانم باردار سه ماهه سوم بارداری با قصد یا تصمیم به سزارین انتخابی مراجعهکننده به مطب متخصصان زنان، و زایمان شهر زاهدان با روش نمونهگیری غیر احتمالی انجام شد. پس از انجام پیش آزمون خانمها به صورت داوطلبانه در دو گروه، روش آموزشی بسته آموزشی و بحث گروهی شرکت کردند. پس از مدت زمان انتظار یک ماهه پس آزمون انجام شد. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از بهکارگیری آزمونهای تی مستقل، تی زوج و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: مقایسه میانگین و انحراف معیار تغییر نمرات آگاهی خانمهای باردار در دو گروه آموزشی، اختلاف معناداری را نشان نداد اما بین تغییر نمرات نگرش (05/0p<)، کنترل رفتار درک شده (001/0p<)، قصد رفتاری (05/0p<)، هنجار ذهنی و رفتار (001/0p<) خانمها در دو گروه پس از آموزش اختلاف معنادار ی مشاهده گردید.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد که هر دو روش آموزشی به طور یکسان آگاهی را افزایش داده اما در افزایش سایر سازههای مدل، روش بحث گروهی مؤثرتر بوده و به طور قابل ملاحظهای رفتار زایمان طبیعی را افزایش داده است که این میتواند ناشی از افزایش انگیزش، قدرت تصمیمگیری و مهارت خانمها در روش آموزش مستقیم باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1390/8/22 | پذیرش: 1390/11/3 | انتشار: 1391/3/26 | انتشار الکترونیک: 1391/3/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول