Safari M, Yazdanpanah B, Ghafarian H R, Yazdanpanah S. Comparing The Effect Of Lecture And Discussion Methods On Students` Learning And Satisfaction. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (1) :59-64
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-186-fa.html
صفری* میترا، یزدان پناه بهروز، غفوریان شیرازی حمید رضا، یزدان پناه شهرزاد. مقایسه تأثیر تدریس به روش سخنرانی و مباحثه بر میزان یادگیری و رضایت دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1385; 6 (1) :59-64
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-186-fa.html
چکیده: (40564 مشاهده)
مقدمه: لزوم تجدید نظر در روشهای سنتی تدریس و استفاده از روشهای نوین و فعال یادگیری، از سوی سیستمهای آموزشی احساس شده و کاربرد این روشها در علوم مختلف متداول شده است. پژوهش حاضر، به منظور مقایسه تأثیر دو روش سخنرانی و مباحثه بر میزان یادگیری و رضایت دانشجویان طراحی و اجرا گردید. روشها: این پژوهش نیمه تجربی بر روی کلیه دانشجویان ترم سوم کارشناسی (22 نفر) دانشکده پرستاری و مامایی یاسوج در نیمسال اول سال تحصیلی 1383 اجرا شد. دو واحد از درس بهداشت مادر و نوزاد (1) براساس عناوین آموزشی در 16 جلسه 2 ساعته در طول ترم برنامهریزی شد. برای تدریس، 8 جلسه اول از روش سخنرانی و 8 جلسه دوم از روش مباحثه استفاده گردید. بعد از پایان هر روش، آزمون چهار گزینهای از دانشجویان به عمل آمد. ابزار سنجش میزان رضایت دانشجویان، پرسشنامهای پایا و روا در مقیاس لیکرت بود. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمون آماری t و دقیق فیشر صورت گرفت. نتایج: میانگین نمره آزمون از روش سخنرانی با اختلاف معنیداری از نمره آزمون روش مباحثه کمتر بود. میانگین نمره رضایت کلی دانشجویان از روش سخنرانی و مباحثه اختلاف آماری معنیداری نداشت. میزان رضایت دانشجویان از دو روش تدریس در حیطه آزمون و ارزشیابی از مطالب درسی، اختلاف آماری معنیداری را نشان داد. نتیجهگیری: میزان یادگیری دانشجویان در روش مباحثه افزایش داشت. پیشنهاد میشود با بکارگیری روشهای آموزشی فعال، باعث مشارکت بیشتر دانشجویان با موضوعات آموزشی شده تا زمینه برای یادگیری بیشتر آنان فراهم شود
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/11/21 | پذیرش: 1385/3/25 | انتشار: 1385/3/25 | انتشار الکترونیک: 1385/3/25