دوره 12، شماره 3 - ( 3-1391 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 209-202 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarshenas L, Shaghaghian S, Momeni danaei S, Tabatabaei S H R. The Methodological Evaluation of General Dentistry Students’ Theses in Shiraz Dentistry School (2006-2008). Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (3) :202-209
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1829-fa.html
زرشناس لادن، شقاقیان سهیلا، مومنی دانایی شهلا، طباطبایی سید حمید رضا. کیفیت روش‌شناسی پایان‌نامه‌های دکترای عمومی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (3) :202-209

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1829-fa.html


، sshaghaghian@yahoo.com
چکیده:   (9527 مشاهده)
مقدمه: با توجه به تاثیر کیفیت پایان‌نامه‌ها بر رشد علمی دانشجویان و با عنایت به این که مهم‌ترین قسمت یک کار تحقیقی، روش‌شناسی آن است، مطالعه حاضر به منظور بررسی کیفیت روش‌شناسی پایان‌نامه‌های دانشجویان مقطع دکترای عمومی دندانپزشکی بین سال‌های 1385 لغایت 1387 در دانشکده دندانپزشکی شیراز صورت گرفت. روش‌ها: دراین مطالعه مقطعی 124 پایان‌نامه مقطع دکترای عمومی بین سال‌های 87-85 در دانشکده دندانپزشکی شیراز با استفاده از روش سرشماری انتخاب و بررسی شد. جمع‌آوری داده‌ها توسط پرسشنامه‌ای پژوهش ساخته شامل دو بخش صورت گرفت. به این منظور از آزمون تی غیر وابسته، تست آنوای یک طرفه، توکی و آزمون آنوای دوطرفه انجام شد. نتایج: تقریباً دو سوم پایان‌نامه‌ها از نوع مقطعی بودند و مطالعات مداخله‌ای (کارآزمایی بالینی) و تحلیلی سهم ناچیزی از پایان‌نامه‌های تحقیقی را به خود اختصاص داده بودند. در هیچ یک از پایان‌نامه‌ها روش کار به طور کامل و صحیح ذکر نشده بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج ارائه شده، نظارت بیشتر و دقیق‌تر بر روند تدوین و نگارش پایان‌نامه‌های دانشجویی و بالا بردن آگاهی دانشجویان و اساتید در زمینه چگونگی نگارش پایان‌نامه با برگزاری کارگاه‌های روش تحقیق و پروپوزال نویسی توصیه و در اختیار قرار دادن پمفلت‌های آموزشی پیشنهاد می‌گردد. همچنین ارتقای کیفیت مراکز مشاوره تحقیق می‌تواند در بهبود کیفیت پایان‌نامه‌ها مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 225 kb]   (1693 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: 1390/8/2 | پذیرش: 1391/1/28 | انتشار: 1391/3/26 | انتشار الکترونیک: 1391/3/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education