Nasrabadi H A, Mousavi S, Kave farsan Z. The Contribution of Critical Thinking Attitude and Cognitive Learning Styles in Predicting Academic Achievement of Medical University’s Students. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (4) :285-296
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1817-fa.html
نصرآبادی حسنعلی بختیار، موسوی ستاره، کاوه فارسان ذبیح الله. نقش نگرش تفکر انتقادی و سبکهای شناختی یادگیری در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (4) :285-296
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1817-fa.html
، setarehmousavi@gmail.com
چکیده: (14812 مشاهده)
مقدمه: اهمیت افزایش و بهبود مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان در شرایط رشد فزاینده دانش بشر، امری آشکار است. هدف اصلی این پژوهش تعیین سهم نگرش تفکر انتقادی و شیوههای شناختی یادگیری در پیشبینی تغییرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.
روشها: پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 90-89 بود. یک نمونه 180 نفره از دانشجویان بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به تفکیک جنسیت و دانشکده انتخاب شدند و علاوه بر گزارش معدل خود، به پرسشنامههای نگرش تفکر انتقادی کالیفرنیا و سبکهای یادگیری کلب پاسخ گفتند.
نتایج: بر طبق یافتهها نگرش تفکر انتقادی (132/0=ضریب بتا) و مشاهده تأملی (136/0-=ضریب بتا) 5 درصد از تغییرات پیشرفت تحصیلی را تبیین میکند. بین آزمایشگری فعال و پیشرفت تحصیلی نیز همبستگی مثبت وجود دارد (05/0P<). همچنین میانگین نمره پیشرفت تحصیلی و نگرش تفکر انتقادی در سبکهای یادگیری تفاوت داشت (05/0P<)؛ سبک همگرا با بیشترین نمره پیشرفت تحصیلی و بالاترین نگرش تفکر انتقادی همراه بود. بین نگرش تفکر انتقادی و مشاهده تأملی رابطه منفی وجود دارد (01/0P<)، این رابطه با مفهومسازی انتزاعی مثبت است (05/0P<).
نتیجهگیری: نقش نگرش تفکر انتقادی و سبکهای شناختی یادگیری در میزان پیشرفت تحصیلی اجتنابناپذیر است. توصیه می شود اعضای هیأتعلمی با کاربست رویکردها و رویه های نوین آموزشی، سبکهای شناختی یادگیری دانشجویان را مدنظر قرار دهند و در پرورش مهارتهای تفکر انتقادی ایشان بکوشند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1390/7/16 | پذیرش: 1390/11/8 | انتشار: 1391/4/25 | انتشار الکترونیک: 1391/4/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول