دوره 12، شماره 2 - ( 2-1391 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 73-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib-Hajbaghery M, Baharlooei F, Miranzadeh S. A Survey on the Nurses’ Views of Factors Affecting the Gap Between Knowledge and Practice in Kashan’s Hospitals. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (2) :67-73
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1814-fa.html
ادیب حاج باقری محسن، بهارلویی فاطمه، میرانزاده صدیقه. عوامل مؤثر بر عدم انطباق دانش نظری با مراقبت‌های بالینی از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان‌های کاشان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (2) :67-73

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1814-fa.html


، adib1344@yahoo.com
چکیده:   (10889 مشاهده)
مقدمه: فاصله دانش‌آموخته شده و مراقبت‌های بالینی پرستاری یکی از مشکلات پرستاری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر عدم انطباق دانش نظری با مراقبت‌های بالینی از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان‌های شهر کاشان انجام شد. روش‌ها: این مطالعه مقطعی بر روی نمونه تصادفی 384 نفری از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. داده‌ها توسط پرسشنامه جمع‌آوری و توسط آمار توصیفی، آزمون تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین نمره مربوط به فاصله دانش نظری و مراقبت‌های بالینی پرستاری 62/16±97/59 ( بر مبنای 100) بود که در محدوده فاصله زیاد قرار داشت. از نظر شرکت‌کنندگان، فاصله دانش نظری و خدمات بالینی پرستاران با کسب میانگین 25/18±85/66 در حد زیادی بر سلامت بیماران تأثیر می‌گذارد. بین نمرات مربوط به فاصله دانش‌آموخته شده با خدمات بالینی و نمرات مربوط به تأثیر این فاصله بر سلامت بیمار همبستگی معنادار مشاهده شد (001/0=p و 78/0=r). در همه بخش‌ها «زیاد بودن امور نوشتاری» بیشترین ممانعت را در کاربرد آموخته‌ها ایجاد می‌کرد. در بخش‌های ویژه «عدم حمایت سرپرستار»، در بخش‌های داخلی «کمبود پرستار»، در بخش‌های اورژانس «نامناسب بودن محیط بخش» و در بخش‌های جراحی «به روز نبودن دانش پرستاران» از مهم‌ترین موانع بود. نتیجه‌گیری: تحقیق حاضر نشان داد که از دیدگاه پرستاران، مراقبت‌های بالینی پرستاری از دانش آنها فاصله دارد و این ناهماهنگی بر سلامت بیماران اثر سوء دارد. بنابراین ضرورت دارد تا با اتخاذ راه‌کارهای مناسب تلاش جدی در جهت حذف یا کاهش فاصله بین دانش نظری و عملکرد بالینی پرستاران صورت گیرد.
متن کامل [PDF 357 kb]   (2320 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1390/7/14 | پذیرش: 1390/9/7 | انتشار: 1391/2/26 | انتشار الکترونیک: 1391/2/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education