Mohammadi B, Valizadeh S, Lak Dizeji S. The Impact of Teaching on Knowledge, Attitude and Practice of Nursing and Midwifery Instructors in Regard to Clinical Education Effective Behaviors, Tabriz University of Medical Sciences, 2002. Iranian Journal of Medical Education 2003; 3 (1) :61-69
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-179-fa.html
محمدی بتول، ولی زاده سوسن، لک دیزجی سیما. تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد مدرسان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در زمینه رفتارهای اثربخش آموزش بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1382; 3 (1) :61-69
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-179-fa.html
چکیده: (24028 مشاهده)
مقدمه br> یادگیری و کسب مهارت در بالین یکی از مطلوبترین روشهای آموزشی است که ارتباط مستقیمی با ویژگیهای مدرسان بالینی دارد. به نظر میرسد اجرای فرایند یاددهی- یادگیری از طریق مربیان لایق و کارآمد میتواند دانشجویان را قادر سازد تا حداکثر استفاده مطلوب را از تواناییهای خود ببرند. بدین منظور مطالعهای با هدف تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد مدرسان پرستاری و مامایی در زمینه رفتارهای اثربخش آموزشی انجام شد.روشها br> این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که جامعه مورد بررسی را کلیه مربیان پرستاری و مامایی (25 نفر) تشکیل میداد. روش انجام پژوهش طرحی یک گروهی و دو مرحلهای بود که به آگاهی، نگرش و عملکرد مدرسان را قبل و دو ماه بعد از اجرای برنامه آموزشی (کارگاه آموزشی دو روزه) بررسی مینمود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای شامل چهار بخش بود. برای تعیین اعتبار علمی از روش روایی محتوا و برای مشخص نمودن پایایی ابزار نیز از روش دو نیمه کردن آزمون استفاده شد. بخش چهارم پرسشنامه (بیانیههای عملکرد) علاوه بر مدرسان توسط گروهی از دانشجویان که تحت سرپرستی بالینی هر یک از مربیان مورد مطالعه آموزش دیده بودند نیز قبل و دو ماه بعد از برگزاری کارگاه تکمیل گردید. نتایج با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-9 و از طریق محاسبه فراوانی مطلق و نسبی، میانگین و انحراف معیار وآزمون t زوج، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. br>نتایج br> شرکت مربیان در کارگاه آموزشی تاثیر مثبت در افزایش آگاهی و نگرش آنها در زمینه رفتارهای اثربخش آموزش بالینی داشته است. بعد از آموزش, نمره عملکرد نیز از دیدگاه مدرسان و دانشجویان افزایش یافته، اما اختلاف معنیدار آماری بین میانگین نمرات عملکرد در قبل و بعد از آموزش در مدرسان مشاهده نشد و تنها از دیدگاه دانشجویان در حیطه ارزشیابی عملکرد مدرسان اختلاف معنیدار داشت. br>بحث br> با توجه به اینکه آموزش تاثیر مثبتی بر میزان آگاهی و نحوه نگرش مدرسان در زمینه رفتارهای اثربخش بالینی داشته است، به نظر میرسد آموزش و فراهم نمودن بستر مناسب در محیطهای بالینی برای بکارگیری رفتارهای اثربخش ضروری است. نتایج این پژوهش میتواند در طراحی ابزار ارزشیابی معتبر برای بررسی اثربخشی آموزش بالینی و انجام ارزیابی عملکرد آموزشی کارکنان بالینی مفید واقع شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1382/3/25 | انتشار الکترونیک: 1382/3/25