دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1382 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 51-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamani A, Shams B, Farajzadegan Z, Tabaeian S M. The Viewpoints of Clinical Faculty Members about Teaching Communication Skills to Medical Students. Iranian Journal of Medical Education 2003; 3 (1) :45-51
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-177-fa.html
زمانی احمدرضا، شمس بهزاد، فرج زادگان زیبا، طبائیان سیده مریم. اعضای هیات علمی بالینی درباره آموزش مهارت های ارتباطی به دانشجو چگونه فکر می‌کنند؟. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1382; 3 (1) :45-51

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-177-fa.html


چکیده:   (19482 مشاهده)
مقدمه شایستگی بالینی پزشک، بیشتر بر اساس مهارت‌های ارتباطی وی مورد قضاوت قرار می گیرد. آموزش مهارت‌های ارتباطی، یکی از مباحث مهم آموزش پزشکی است در حالی که آموزش این مهارت‌هادر برنامه رسمی آموزش پزشکی کشور گنجانده نشده است. دیدگاه اساتید بالینی، به عنوان آموزش دهندگان و معتبرترین رده‌های درگیر در آموزش پزشکی، از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از این مطالعه تعیین دیدگاه اساتید بالینی نسبت به آموزش مهارت‌های ارتباطی به دانشجویان پزشکی است.روش‌ها در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی، از بین اعضای هیأت علمی 17 گروه بالینی دانشکده پزشکی اصفهان، تعداد 142 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خود ساخته‌ای شامل سه بخش دموگرافی، نگرش و سؤالات باز بود. روایی نگرش با استفاده از نظر کارشناسان برآورد و پایایی کل پرسشنامه با روش دو نیم کردن تعیین شد. داده‌ها به صورت توزیع فراوانی و محاسبه میانگین امتیاز و آزمون‌های من ویتنی (Mann Whitney)، کروسکال والیس (Kruskal Wallis)، ANOVA و توکی (Tukey) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج هشتاد و پنج درصد از اساتید نسبت به آموزش مهارت‌های ارتباطی به دانشجویان نگرش عالی داشتند. نگرش استادان زن و مرد تفاوتی نداشت. اساتید جوانتر درگروه سنی 40-30 سال و سابقه تدریس 10- 5 سال نگرش بهتری نسبت به سایر گروه‌ها داشتند. نگرش اساتید در رشته‌های تخصصی با یکدیگر تفاوتی نداشت.بحث دیدگاه کلیه اساتید صرفنظر از جنس، سن، رشته تخصصی و سابقه تدریس نسبت به آموزش مهارت‌های ارتباطی مثبت است. بنابراین، آموزش این مهارت‌ها به دانشجویان به عنوان یکی از دروس رسمی، ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 149 kb]   (3102 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1382/3/25 | انتشار الکترونیک: 1382/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education