دوره 12، شماره 5 - ( 5-1391 )                   جلد 12 شماره 5 صفحات 355-347 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bathaei S A, Asayesh H. Medical Students’ Awareness of Patients’ Rights in Qom University of Medical Sciences and Health Services (2010). Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (5) :347-355
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1767-fa.html
بطحائی سید احمد، آسایش حمید. میزان آگاهی دانشجویان علوم پزشکی قم از حقوق بیمار در سال 1389. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (5) :347-355

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1767-fa.html


، sabathaei@gmail.com
چکیده:   (11528 مشاهده)
مقدمه: حقوق یک بیمار عبارت است از وظایفی که تیم پزشکی در قبال او دارند و به مجموع امتیاز و توانایی‌‌ها و یا مجوزهای خاص گفته می‌شود که قانون به بیمار اعطا کرده است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی آگاهی دانشجویان علوم پزشکی قم از حقوق بیماران بود. روش‌ها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی در سال 1389 انجام شد، نمونه‌ها 192 نفر دانشجوی علوم پزشکی (شامل 33 دانشجوی پزشکی، 72 دانشجوی پرستاری، 48 دانشجوی اتاق عمل و 39 دانشجوی هوشبری) بودند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای مشتمل بر40 سؤال در دو بخش مشخصات دموگرافیک و منشور حقوق بیمار بود . جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آمار توصیفی و مربع کا استفاده شد. نتایج: بیش‌ترین میزان آگاهی، مربوط به حق بیمار در مورد آگاهی از روش درمانی خود بود و 91 درصد دانشجویان مورد مطالعه نسبت به این مطلب آگاهی کامل داشتند. کم‌ترین میزان آگاهی (51 درصد) مربوط به حق بیمار در مورد آگاهی از زمان ترخیص خود بود. نتیجه‌گیری: آگاهی دانشجویان در اکثر حیطه‌های منشور حقوق بیمار کافی نبود که این مسأله می‌تواند در نهایت موجب عدم رعایت حقوق بیماران از طرف دانشجویان و در نتیجه نارضایتی آنها شود.
متن کامل [PDF 266 kb]   (2352 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1390/6/12 | پذیرش: 1390/10/21 | انتشار: 1391/5/25 | انتشار الکترونیک: 1391/5/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education