Ranjbar K, Soltani F, Mousavi Nassab M, Masoudi A, Ayatollahi S A. Comparison of the Impact of Traditional and Multimedia Independent Teaching Methods on Nursing Students` Skills in Administrating Medication. Iranian Journal of Medical Education 2003; 3 (1) :35-43
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-176-fa.html
رنجبر خدیجه، سلطانی فهیمه، موسوی نسب مسعود، مسعودی اکبر، آیت الهی سیدعلیرضا. مقایسه تاثیر دو روش آموزش متداول و تلفیقی بر میزان یادگیری مهارت دارو دادن توسط دانشجویان سال اول دانشکده پرستاری حضرت فاطمه (س) دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1382; 3 (1) :35-43
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-176-fa.html
چکیده: (22588 مشاهده)
مقدمه یکی از مهمترین اصول آموزش مفاهیم یا ایجاد مهارت در فراگیران حرفه پرستاری، استفاده از روشهای مناسب آموزش مبتنی بر هدف میباشد. مهارت دارو دادن به بیمار از نظر ایمنی سلامت بیمار دارای اهمیت ویژهای است. شناسایی بهترین روش آموزش مهارت دارو دادن به دانشجویان پرستاری میتواند مشکلات موجود آموزشی را برطرف سازد. به همین منظور مطالعهای با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزش متداول و تلفیقی بر یادگیری ذهنی و روانی حرکتی دانشجویان پرستاری انجام شد.روشها این پژوهش یک مطالعه تجربی است و نمونههای آن را 80 نفر از دانشجویان سال اول پرستاری تشکیل دادند که به روش نمونهگیری تصادفی به دو گروه آزمایش (41 نفر) و شاهد (39 نفر) تقسیم شدند، مهارت دادن دارو به دو روش تلفیقی و متداول تدریس گردید. روش گردآوری دادهها پرسشنامهای شامل 3 بخش مهارتهای ذهنی، مهارتهای روانی- حرکتی و نظرات دانشجویان در مورد اثربخشی روش آموزش بود. پرسشنامه در دو مرحله بلافاصله پس از پایان تدریس و یک ماه پس از آن تکمیل و جمعآوری گردید. همچنین نظرات نمونههای مورد پژوهش در خصوص تاثیر روشهای آموزشی اعمال شده بررسی گردید. یافتهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی با آزمون t و مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که در زمینه مهارت روانی- حرکتی، دادن دارو تفاوت معنیداری بین گروه آزمایش و گروه شاهد در مرحله اول وجود نداشت ولی در ارتباط با یادگیری ذهنی، گروه آزمایش تفاوت معنیداری را نسبت به گروه شاهد نشان داد. یک ماه پس از آموزش مهارت دادن دارو نیز تفاوت معنیداری بین مهارت ذهنی، روانی- حرکتی دو گروه حاصل نشد ولی مقایسه نظرات دو گروه پیرامون تاثیر روشهای آموزشی موید این نکته بود که اکثریت واحدهای مورد پژوهش در گروه آزمایش روش تلفیقی را به صورت معنیداری موثرتر از روش متداول میدانستند.بحث با اینکه مهارت روانی- حرکتی دو گروه در مهارت دادن دارو تفاوتی نداشت ولی با توجه به تاکید اثربخشی روش تلفیقی توسط دانشجویان، پیشنهاد میشود در آموزش مهارتهای پرستاری روش آموزش تلفیقی مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1382/3/25 | انتشار: 1382/3/25 | انتشار الکترونیک: 1382/3/25