دوره 11، شماره 3 - ( 7-1390 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 221-210 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akhoundzadeh K, Ahmari Tehran H, Salehi S, Abedini Z. Critical Thinking In Nursing Education In Iran. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (3) :210-221
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1742-fa.html
آخوندزاده کبری، احمری طهران هدی، صالحی شایسته، عابدینی زهرا. تفکر انتقادی در حوزه آموزش پرستاری ایران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (3) :210-221

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1742-fa.html


، zakhoundzadeh@yahoo.co.in
چکیده:   (17262 مشاهده)
مقدمه: پرورش تفکر انتقادی از اهداف آموزش پرستاری در ایران است. شناخت وضعیت فعلی تفکر انتقادی پرستاران و دانشجویان پرستاری و میزان تأثیر شیوه‌های جاری آموزش در پرورش تفکر انتقادی می‌تواند در تعیین میزان کارایی و نارسایی‌‌های احتمالی سیستم آموزشی در این زمینه مؤثر باشد. این مطالعه مروری بر مطالعات منتشر شده در مورد تفکر انتقادی در حوزه پرستاری ایران است. روش‌ها: مطالعه حاضر مروری است بر پژوهش‌‌های انجام شده در رابطه با تفکر انتقادی در حوزه پرستاری ایران با توجه ویژه به تأثیر آموزش دانشگاهی بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. مطالعه با شیوه مرور سیستماتیک منابع اطلاعاتی داخلی شامل iranmedex، SID، magiran از سال 81 تا 88 و منابع کتابخانه‌ای انجام شده است. همچنین از سایر منابع اطلاعاتی مانند pubmed و Elsevier جهت غنی شدن بحث و نقد استفاده شده است. کلید واژه‌های مورد استفاده شامل تفکر انتقادی، پرستاری و آموزش پرستاری بود. نتایج: مرور مطالعات انجام شده در کشور نشان می‌دهد که نمره توانایی تفکر انتقادی پرستاران و دانشجویان پرستاری در حد پایین است و تحصیلات دانشگاهی تأثیر قابل توجهی در بهبود این مهارت نداشته است. نتیجه‌گیری: پایین بودن نمره تفکر انتقادی دانشجویان مبین لزوم بازنگری در شیوه‌های آموزشی فعلی است. با این وجود لازم است ناکارایی احتمالی ابزارهای مورد استفاده در سنجش این مهارت را نیز مدنظر داشت.
متن کامل [PDF 304 kb]   (6339 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/5/20 | پذیرش: 1390/7/10 | انتشار: 1390/7/23 | انتشار الکترونیک: 1390/7/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education