Gandomkar R, Salsali M, Mirzazadeh A. Factors Influencing Medical Education In Clinical Environment: Experiences Of Clinical Faculty Members. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (3) :279-290
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1741-fa.html
، gandomkarr@gmail.com
چکیده: (18492 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی بخش مهمی از آموزش در دوره پزشکی میباشد که بدون آن تربیت پزشکانی شایسته و کارآمد غیر ممکن میباشد. با توجه به پیچیدگیهای موجود در آموزش بالینی، تأثیرپذیری آن از عوامل مختلف محیطی، تغییرات اخیر در محیط بالینی و نقشهای چندگانه اعضای هیأتعلمی بالینی، لزوم بررسی این پدیده به صورت جامع احساس شد. این تحقیق به تبیین عوامل زمینهای مؤثر بر آموزش بالینی با تکیه بر تجارب اعضای هیأتعلمی بالینی میپردازد. روشها: این مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوای مرسوم انجام شد. دادهها با استفاده از نمونهگیری مبتنی بر هدف و مصاحبه فردی نیمه ساختارمند با اعضای هیأتعلمی بالینی، مصاحبههای غیررسمی با فراگیران و مشاهده در عرصه جمعآوری شد. نتایج: براساس یافتههای حاصل از مراحل کدگذاری، ساختار آموزشی، وظایف حرفهای و عوامل انگیزشی عوامل زمینهای هستند که بر آموزش بالینی اثر میگذارند. از دید مشارکتکنندگان محدود بودن زمان در اختیار برای آموزش، وظایف و مسؤولیتهای متنوع، گسترده و با حجم بالای اعضای هیأتعلمی، عدم تأمین مالی، نبود شأن و منزلت مناسب برای آموزش، پررنگ بودن نقش پژوهش در مقایسه با آموزش و چالشهای نقش معلمی از مهمترین عوامل زمینهای هستند که آموزش بالینی را متأثر میسازند. نتیجهگیری: تغییر ساختار آموزشی به سمت ایجاد فرهنگی که به آموزش بالینی به عنوان یک خدمت بها داده شود میتواند بسیاری از مشکلات آموزش بالینی و اعضای هیأتعلمی را مرتفع نماید. نتایج این پژوهش میتواند مسؤولان دانشگاههای علوم پزشکی و اعضای هیأتعلمی را در یافتن راهکارهایی برای ارتقای فرایند آموزش بالینی یاری رساند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/5/19 | پذیرش: 1390/7/9 | انتشار: 1390/7/23 | انتشار الکترونیک: 1390/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول