Ravanipour M, Kamali F, Bahreini M, Vahedparast H. Facilitators And Barriers In Application Of Peer Learning In Clinical Education According To Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (6) :569-579
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1736-fa.html
روانی پور مریم، کمالی فرحناز، بحرینی مسعود، واحدپرست حکیمه. عوامل تسهیلگر و ممانعتکننده در استفاده از روش یادگیری از همتایان در آموزش بالین از دیدگاه دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (6) :569-579
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1736-fa.html
، hk_vahdparast@yahoo.com
چکیده: (16965 مشاهده)
مقدمه: آموزش و یادگیری از همتایان یک مداخله آموزشی مؤثر برای دانشجویان علوم سلامت در محیطهای بالینی است. مطالعه حاضر به بررسی عمیق عوامل تسهیلگر و ممانعتکننده کاربرد این روش در بالین می پردازد. روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوا است؛ که به دلیل ماهیت کار جهت جمعآوری دادهها از شیوه بحث متمرکز گروهی استفاده گردید. دو گروه ( 15 نفر) از دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر که در سال 1388 در یکی از بخشهای کودکان یا نوزادان به روش همتایان آموزش دیده بودند، به بیان چگونگی تجاربشان از یادگیری از همتایان پرداختند. نتایج: تجزیه و تحلیل مصاحبهها سه طبقه شامل نوع و حجم کار، نقش آموزشی مربی و ویژگیهای دانشجویان را به عنوان عوامل تسهیلگر یادگیری از همتایان؛ و سه طبقه تنش در محیط، نظارت حاشیهای مربی و عملکرد رقابتی دانشجویان را عوامل ممانعتکننده در روند یادگیری از همتایان شناسایی نمود. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش بهتر است مربیان جهت اجرای این شیوه دانشجویان را توجیه نموده و ابتدا با حجم کار کم و با استرس کمتر به آموزش دانشجویان در به کارگیری این روش بپردازند و خود نیز نظارت بر اجرای صحیح آن داشته باشند. همچنین لزوم پرداختن بیشتر محققان در رشتههای مختلف به این حیطه را پیشنهاد مینماید.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1390/5/18 | پذیرش: 1390/8/2 | انتشار: 1390/10/25 | انتشار الکترونیک: 1390/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول