دوره 12، شماره 2 - ( 2-1391 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 92-84 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kermanshahi S, Parvinian A M. Barriers to Implementation of Evidence-Based Care: Viewpoints of Nursing Staff. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (2) :84-92
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1720-fa.html
کرمانشاهی سیما، پروینیان علی محمد. موانع اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد از دیدگاه کارکنان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (2) :84-92

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1720-fa.html


، kerman_s@modares.ac.ir
چکیده:   (12117 مشاهده)
مقدمه: مراقبت مبتنی بر شواهد به دلیل به روز بودن تدابیر و رویه‌های مراقبتی و هزینه و اثربخشی برای بیماران نقش مهمی در ارتقای کیفیت مراقبت‌های پرستاری دارد با وجود این در سر راه اجرای آن موانعی وجود دارد که باید بررسی شود. از این رو این مطالعه با هدف بررسی موانع اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد در کارکنان پرستاری انجام شد. روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی است که بر روی 70 نفر از پرستاران بخش‌های مختلف بیمارستان مرکز طبی کودکان تهران که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق‌ساخته‌ای بود که به بررسی موانع اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد می‌پرداخت. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون‌های آمار توصیفی استفاده شد. نتایج: کارکنان پرستاری در 6/78 درصد موارد، موانع اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد را مربوط به بعد مدیریتی، و شامل کافی نبودن تعداد کارکنان و عدم آگاهی مدیران پرستاری نسبت به ضرورت مراقبت مبتنی بر شواهد می‌دانستند. در بعد فردی - مراقبتی نیز، فقدان وقت کافی برای پرستاران جهت مطالعه تحقیقات انجام شده از مهم‌ترین موانع بود. نتیجه‌گیری: عوامل مرتبط با موانع اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد در دو حیطه فردی و مدیریتی می‌باشد، بنابراین پیشنهاد می‌گردد ازطریق برگزاری کارگاه‌ها و گردهم‌آیی‌های آموزشی، و ایجاد تعامل با مراکز اجراکننده مراقبت مبتنی برشواهد و استفاده ازتجارب زندگی آنها باتوجه به امکانات موجود، به این مقوله اهمیت بیشتری داده شود.
متن کامل [PDF 311 kb]   (4827 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1390/5/3 | پذیرش: 1390/10/21 | انتشار: 1391/2/26 | انتشار الکترونیک: 1391/2/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education