Alibake F, Ahmady A, Farahbakhsh K, Abedi A, Alibake M. The Effect of Optimism Training on Quality of Life among Dormitory Female Students at Isfahan Medical University. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (9) :709-720
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1719-fa.html
علی بیک فتانه، احمدی احمد، فرحبخش کیومرث، عابدی احمد، علی بیک مرتضی. تأثیر آموزش خوشبینی بر کیفیت زندگی دانشجویان دختر مقیم خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (9) :709-720
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1719-fa.html
، falibake@yahoo.com
چکیده: (12524 مشاهده)
مقدمه: به طور کلی پایین بودن کیفیت زندگی دانشجویان مقیم خوابگاه در ابعاد مختلف، غالباً موجب کاهش عملکرد تحصیلی، بروز مشکلات روانی و جسمانی و در نتیجه افت تحصیلی آنها میشود. هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش خوشبینی بر کیفیت زندگی دانشجویان دختر مقیم خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان میباشد.
روشها: این مطالعه به صورت نیمه تجربی با پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری انجام شد. برای نمونهگیری از بین دانشجویانی که در پیشآزمون پایینترین نمره را کسب کرده بودند 60 نفر به صورت تصادفی منظم انتخاب و در دو گروه تجربی (30 نفر) و شاهد (30 نفر) به صورت تصادفی گمارده شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-100) بود. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و جهت تعیین تأثیر مداخلات آموزش خوشبینی از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری Multivariate Covariance Analysis of Variance استفاده شد.
نتایج: میانگین نمرات کیفیت کلی زندگی گروه تجربی در مرحله پیشآزمون برابر با 47/0±94/1 و در گروه شاهد برابر با 50/0±04/2 (بر مبنای صفر تا 4) بود. میانگین نمرات کیفیت کلی زندگی گروه تجربی در مرحله پسآزمون و پیگیری به ترتیب 31/0±98/2 و 34/0±92/2 میباشد که در مقایسه با گروه شاهد(48/0±08/2 و 43/0±97/1)دارای افزایش بوده است. نتایج پژوهش نشان داد آموزش خوشبینی بر ارتقای کیفیت زندگی در همه حیطهها مؤثر و معنادار (001/0>P و 79/14f=) بوده است.
نتیجهگیری: آموزش خوشبینی و داشتن یک شیوه تبیینی خوشبینانه بر ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی مؤثر بوده است. پیشنهاد میشود از آموزش خوشبینی به منظور ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان در دیگر خوابگاهها و دانشگاهها نیز استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/5/3 | پذیرش: 1391/4/4 | انتشار: 1391/9/25 | انتشار الکترونیک: 1391/9/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول