Gordanshekan M, Ghassemi G, Yousefi A, Yarmohammadian M H. Validation of Self-Directed Learning Scale in Students of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1030-1039
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1716-fa.html
گردان شکن مریم، قاسمی غلامرضا، یوسفی علیرضا، یارمحمدیان محمد حسین. هنجاریابی مقیاس یادگیری خودراهبر در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1030-1039
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1716-fa.html
، maryam.gordanshekan@yahoo.com
چکیده: (11009 مشاهده)
مقدمه: یادگیری خودراهبر یک شیوه آموزشی مستقل و مادامالعمر است که استفاده از آن در آموزش بزرگسالان، در دانشگاههای دنیا رو به توسعه است. هدف از این پژوهش هنجاریابی مقیاس خود درجهبندی یادگیری خودراهبر (Self-Rating Scale of Self-Directed Learning) در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان میباشد.
روشها: در این مطالعه مقطعی - پیمایشی، 400 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پرسشنامه یادگیری خودراهبر را که دارای 60 گویه و پنج مؤلفه میباشد، تکمیل نمودند. اطلاعات خام با تعیین ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی بررسی شد.
نتایج: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که 53 گویه از 60 گویه این مقیاس به جای قرار گرفتن در 5 مؤلفه در 12 مؤلفه جای گرفتند. 7 گویه به دلیل نداشتن بار عاملی حذف گردید.
نتیجهگیری: نتایج این تحقیق حاکی از روایی و پایایی نسبتاً بالای مؤلفههای 12 گانه مقیاس با 53 گویه میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1390/5/1 | پذیرش: 1390/11/1 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول