Masoumy M, Ebadi A, Raisifar A, hosseini R, Javanbakhtian R. Comparison of Two Teaching Methods on Nursing Students’ Learning and Retention: Concept Mapping or Lecture?. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (7) :498-507
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1672-fa.html
معصومی معصومه، عبادی عباس، رئیسی فر افسانه، حسینی راضیه، جوانبختیان راهله. مقایسه تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی و روش سخنرانی بر میزان یادگیری و یادداری دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (7) :498-507
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1672-fa.html
، masoumy@yahoo.com
چکیده: (11467 مشاهده)
مقدمه: مدرسان پرستاری باید روشهای تدریسی را به کار ببرند که به جای یادگیری سطحی دانشجویان، باعث ارتقای یادگیری و یادداری در آنها شود. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی و روش سخنرانی بر میزان یادگیری و یادداری درس پرستاری قلب و عروق در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روشها: در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی و با روش پیشآزمون- پسآزمون، 66 دانشجوی ترم 5 پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارتش در سال89-1388 انجام گرفت. با روش سرشماری و به روش تصادفی ساده، دانشجویان به دو گروه شاهد و تجربی تقسیم شدند. پس از اجرای پیشآزمون، دانشجویان گروههای شاهد و تجربی به مدت 8 جلسه و در طول 2 ماه به ترتیب تحت آموزش با روش سخنرانی و نقشه مفهومی توسط محقق قرار گرفتند. یک پسآزمون بلافاصله و آزمون یادداری 4 هفته بعد از اجرای دوره گرفته شد. برای جمعآوری دادهها، از آزمون پیشرفت تحصیلی محققساخته، متشکل از دو قسمت استفاده گردید، که سطوح دانش و یادگیری معنادار (درک و کاربرد) دانشجویان را در زمینه درس قلب و عروق بررسی می کرد. حداقل و حداکثر نمره قابل کسب از این آزمون، صفر و 40 بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری آنالیز واریانس با اندازهگیری مکرر و تی مستقل استفاده شد.
نتایج: میانگین نمرات یادگیری در گروه شاهد از (48/2±87/11) قبل از مداخله به (49/2±69/25) در پسآزمون و (37/3±21/21) در آزمون یادداری رسید. در گروه تجربی، میانگین نمرات یادگیری از (4/5±30/15) قبل از مداخله به (81/2±21/32) در پسآزمون و (84/2±72/26) در آزمون یادداری رسید. تفاوت میانگینها در درون هر دو گروه از نظر آماری معنادار بود (05/0p<). میانگین تفاوت نمرات پسآزمون با پیشآزمون در گروه نقشه مفهومی (18/5±90/16) نسبت به گروه سخنرانی (12/3±81/13) اختلاف آماری معنادار داشت (934/2,t=005/0p<).
نتیجهگیری: روش نقشه مفهومی مانند روش سخنرانی باعث ارتقای یادگیری و یادداری دانشجویان پرستاری میشود؛ ولی تأثیر روش نقشه مفهومی در ارتقای یادگیری و یادداری بیشتر از روش سخنرانی است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1390/3/17 | پذیرش: 1391/4/3 | انتشار: 1391/7/24 | انتشار الکترونیک: 1391/7/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول