Koleini N, Farshidfar F, Shams B, Salehi M. Problem Based Learning or Lecture, A New Method of Teaching Biology to First Year Medical Students: An Experience. Iranian Journal of Medical Education 2003; 3 (2) :57-63
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-167-fa.html
کلینی نوید، فرشیدفر فرناز، شمس بهزاد، صالحی منصور. آموزش بر پایه حل مساله یا سخنرانی: تجربه یک شیوه جدید آموزش بیولوژی به دانشجویان سال اول پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1382; 3 (2) :57-63
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-167-fa.html
چکیده: (18910 مشاهده)
مقدمه br> در آموزش پزشکی، مطالعاتی در زمینه مقایسه روشهای آموزش بر پایه حل مساله و آموزش بر پایه سخنرانی انجام گرفته و لیکن با توجه به عادات یادگیری دانشجویان ایرانی و شرایط خاص آموزش، اثرات بکارگیری این دو روش در این محیط کمتر بررسی شده است. بنابراین، مطالعهای به منظور مقایسه دو روش آموزش بر پایه حل مساله و سخنرانی بر میزان دانش دانشجویان در درس بیولوژی مولکولی و تعیین نگرش گروه حل مساله در مورد این شیوه آموزشی انجام گردید.روشها br> این مطالعه نیمه تجربی بر روی دانشجویان پزشکی ورودی بهمن 1381 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (64 نفر) انجام شد.نیمی تصادفی از این دانشجویان برای یادگیری مهارتهای پیشنیاز در یک کارگاه آموزشی سه روزه شرکت نمودند. گروه تجربی درس بیولوژی را به صورت آموزش بر پایه حل مسأله، زیر نظر دانشجویان پزشکی سال بالاتر فرا گرفتند و گروه شاهد در کلاس درس معمول با روش سخنرانی همان مباحث را آموزش دیدند. در پایان دوره، آزمون دانش به صورت سوالات چهار گزینهای و تشریحی پاسخ کوتاه از هر دو گروه گرفته شد. یافتهها با استفاده از آزمون آماری T-test در نرمافزار SPSS مورد پردازش قرار گرفت. br>نتایج br> میانگین دانش گروه تجربی 7/1±3/14 و گروه شاهد 8/1±8/12 و میانگین نمره دانش گروه مداخله 1.5 نمره بیشتر از میانگین نمره گروه شاهد تفاوت آنها معنیدار بود. همچنین، نگرش دانشجویان گروه تجربی نسبت به شیوه آموزشی مثبت بود. br>بحث br> مطالعه حاضر حاکی از موفق بودن دوره آموزش بر پایه حل مساله در مقابل شیوههای رایج بود و پیشنهاد میشود با مطالعات بیشتر و عمیقتر، امکان بکارگیری آموزش بر پایه حل مساله بجای روش آموزشی مرسوم بررسی شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1382/9/24 | انتشار الکترونیک: 1382/9/24