daneshmandi M, habibi H, sirati M, zareian A, pishgoei A H. Faculty Members’ Job Satisfaction in Selected Military Universities. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (6) :458-466
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1661-fa.html
دانشمندی محمد، حبیبی هنگامه، سیرتی نیر مسعود، زارعیان آرمین، پیشگویی امیرحسین. رضایت شغلی اعضای هیأتعلمی دانشگاههای منتخب نظامی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (6) :458-466
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1661-fa.html
، hengamehabibi@ymail.com
چکیده: (9577 مشاهده)
مقدمه: انگیزش و رضایت شغلی اساتید میتواند نقش بسیار اساسی در عملکرد آنها داشته باشد. عدم توجه به رضایت کارکنان یک سازمان، موجب توقف و رکود نسبی و تحلیل و زوال تدریجی آنان خواهد شد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی رضایت شغلی اعضای هیأتعلمی دو دانشگاه منتخب نظامی شهر تهران در سال 1389 انجام شد.
روشها: در یک مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 150 پرسشنامه توزیع شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای شامل 45 گویه با مقیاس 5 نقطه ای لیکرت بود که قبلاً در مطالعهای مشابه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تدوین و استفاده شده بود و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (t تست و آزمون ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار کسب شده در حیطههای مختلف رضایت شغلی عبارت بودند از: شامل نحوه سرپرستی و ارتباطات 61/10±51/46، ماهیت کار 33/4±83/23 و، امنیت شغلی 60/5±76/23 و شرایط فیزیکی و محیط کار 79/6±43/20، فرصتهای ارتقا 93/5±29/17 و حقوق و مزایا 39/5±12/15 بود. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین سطح رضایتمندی و حیطههای مختلف، قوی ترین همبستگی مثبت به ترتیب مربوط است به حیطههای: نحوه سرپرستی و ارتباطات، فرصتهای ارتقا، امنیت شغلی، شرایط فیزیکی و محیط کار، حقوق و مزایا و ماهیت کار.
نتیجهگیری: اعضای هیأتعلمی از رضایت شغلی نسبتا خوبی برخوردار بودند. با توجه به نتایج به دست آمده چنین به نظر میرسد که توجه به امر سرپرستی و فرصتهای ارتقا میتواند شرایط موجود را بهبود بخشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1390/3/9 | پذیرش: 1390/11/3 | انتشار: 1391/6/25 | انتشار الکترونیک: 1391/6/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول