Ghaderi R, Dastjerdi R, Sorush Z, Mouhebati M. Influential Factors In Medical Students` Attitudes Towards Studying Medicine In 2002. Iranian Journal of Medical Education 2003; 3 (2) :47-55
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-166-fa.html
قادری رضا، دستجردی رضا، سروش زهرا، موهبتی مرضیه. بررسی عوامل موثر بر نگرش دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نسبت به رشته پزشکی در سال 1381. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1382; 3 (2) :47-55
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-166-fa.html
چکیده: (18356 مشاهده)
مقدمه عوامل مختلفی در دوران دانشجویی میتوانند سبب علاقه و نگرش مثبت نسبت به رشته تحصیلی و یا برعکس منجر به خستگی، دلزدگی یا ناامیدی از ادامه تحصیل شوند. هدف این مطالعه آن است که عوامل موثر بر نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به رشته تحصیلیشان را بررسی نماید.روشها مطالعهای پیمایشی بر روی 227 دانشجوی پزشکی انجام شد. شرکتکنندگان در این مطالعه، به صورت تصادفی طبقهای انتخاب و دادهها از طریق پرسشنامهای خودایفا در مورد عوامل مختلف موثر بر نگرش مثبت یا منفی دانشجویان پزشکی نسبت به رشته پزشکی، جمعآوری گردید. دادههای حاصل با روشهای آماری، محاسبه، میانگین امتیازات و مقایسه فراوانیها با مجذور کای و با نرمافزار SPSS تحلیل گردیده است.نتایج علاقه فردی، خدمت به جامعه، جایگاه اجتماعی رشته، تلقین جامعه بر اهمیت رشته پزشکی، مهمترین عوامل انتخاب رشته پزشکی بودهاند. شیوه ارزشیابی اساتید، کمبود امکانات پژوهشی، عدم امنیت شغلی، مشکلات مربوط به گذراندن طرح، ضوابط و برنامهریزیهای آموزشی جزو مهمترین عوامل ایجادکننده نگرش منفی دانشجویان پزشکی نسبت به رشته پزشکی و احساس مطلوب برای کمک به بیماران و رضایت اطرافیان بهترین عوامل نگرش مثبت در دانشجویان بوده است. علاقه به رشته پزشکی با اینکه ظاهرا در طی مقاطع تحصیلی کاهش یافته بود ولی از نظر آماری تفاوت معنیداری نداشت نگرش مثبت و منفی به رشته پزشکی با بعضی مشخصات جامعه شناختی دانشجویان ارتباط داشت.بحث از آنجا که مشکلات ارزشیابی، پژوهشی و آینده شغلی مهمترین عوامل منفی نگرش بر رشته پزشکی بوده است، بنابراین، برنامهریزیهای دقیق آموزشی، برگزاری امتحانات استاندارد و برنامهریزی برای امنیت شغلی دانشجویان میتواند این نگرشها را بهینه سازد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1382/9/24 | انتشار: 1382/9/24 | انتشار الکترونیک: 1382/9/24