Haghani F, Shariatpanahi K. Influence Of Stretching And Deep Breathing Exercises On Test Achievement Scores Of Medical Students In Isfahan Medical University, Iran. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (1) :40-47
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1659-fa.html
، shariatpanahi@nm.mui.ac.ir
چکیده: (14552 مشاهده)
مقدمه: ارتقای کیفیت آموزشی یکی از مهمترین نگرانیهای مسؤولین آموزشی است. متخصصین بر این اعتقاد هستند که شناسایی و رفع عوامل مخل یادگیری مانند خستگی فراگیران میتواند نقش بسزایی در ارتقای یادگیری داشته باشد. هدف این مطالعه، بررسی اثر انجام حرکات کششی و تنفسی حین تدریس بر میزان یادگیری دانشجویان پزشکی بود. روشها: در یک مطالعه نیمه تجربی،84 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در نیمسال دوم سال تحصیلی 88-87 واحد درسی ژنتیک را انتخاب کرده بودند، به روش نمونهگیری تصادفی ساده به دو گروه 43 نفری تجربی و 41 نفری شاهد تقسیم شدند. تعداد جلسات، زمان کلاس، محتوای درس، و مدرس برای هر دو گروه یکسان بود. در گروه تجربی، حرکات کششی و تنفسی در حین تدریس اجرا شد و در گروه شاهد، تدریس بدون استفاده از این حرکات انجام شد. دادهها با استفاده از آزمون چند گزینهای و به صورت پیشآزمون–پسآزمون جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری توصیفی و آزمونهای آمار استنباطی (آزمون t) انجام گردید. نتایج: نتایج تجزیه و تحلیل دادههای آماری نمرات پیشرفت تحصیلی در گروه شاهد و تجربی، اختلاف معناداری را بین نمرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی در گروه شاهد و تجربی نشان داد (05/0, p=912/2-t=). نتیجهگیری: از آنجا که اجرای حرکات کششی و تنفسی حین تدریس باعث بهبود پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی در درس ژنتیک شده است. اجرای این حرکات در کلیه کلاسها و کارگاههای آموزشی توصیه میشود.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/3/7 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1390/1/26 | انتشار الکترونیک: 1390/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول