دوره 3، شماره 2 - ( پاییز 1382 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 46-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghafourian Borujerdi M, Shakournia A, Elhampour H. Evaluation Results Feed back to Faculty Members of Ahvaz Medical University and its Effect on Improving the Quality of Teaching. Iranian Journal of Medical Education 2003; 3 (2) :41-46
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-165-fa.html
غفوریان بروجردنیا مهری، شکورنیا عبدالحسین، الهام پور حسین. بازخورد اعلام نتایج ارزشیابی اساتید دانشگاه علوم پزشکی اهواز در بهبود کیفیت تدریس آنان از دیدگاه خودشان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1382; 3 (2) :41-46

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-165-fa.html


چکیده:   (16497 مشاهده)
مقدمه ارزشیابی شیوه تدریس اساتید فرایندی است که هدف آن بهبود کیفیت تدریس و افزایش ارتقای آموزش در اکثر دانشگاه‌ها است که نتایج حاصل به منظور دادن بازخورد لازم به اطلاع اساتید رسانیده می‌شود. هدف از مطالعه حاضر، تعیین نظرات اساتید در خصوص تأثیر بازخورد نتایج ارزشیابی بر بهبود شیوه تدریس آنان می‌باشد.روش‌ها در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، تمامی اساتید غیر بالینی دانشگاه علوم پزشکی اهواز (130 نفر) مورد مطالعه قرار گرفتند. نظرات آنان به وسیله پرسشنامه‌ای که با روایی محتوا و پایایی همسانی درونی آلفای کرونباخ تعیین گردیده بود، جمع‌آوری شد. داده‌ها به وسیله نرم‌افزار SPSS به صورت فراوانی و به کارگیری آزمون مجذور کای برای مقایسه فراوانی‌ها، تجزیه و تحلیل شد.نتایج با وجود اینکه 1/55 درصد اساتید با سیستم کنونی ارزیابی وضعیت اساتید موافق هستند، 85 درصد اساتید اعلام نمره ارزشیابی را به اساتید به عنوان یک بازخورد مناسب در بهبود کیفیت تدریس مفید تلقی می‌نمایند. 4/55 درصد اساتید اعلام نمره ارزشیابی به مدیران گروه‌های آموزشی و نیز 5/49 درصد اساتید اعلام نمره ارزشیابی به رؤسای دانشکده‌ها را در ارتقای کیفیت تدریس موثر دانستند. بین مرتبه علمی اساتید و نظر آنان نسبت به بازخورد اعلام نمره ارزشیابی در روند بهبود تدریس ارتباط معنی‌داری وجود داشت.بحث به نظر می‌رسد اکثریت اساتید اعلام نمره ارزشیابی را به عنوان یک بازخورد مناسب در بهبود کیفیت تدریس مفید تلقی می‌نمایند. بنابراین، پیشنهاد می‌شود برای جلب رضایت و شرکت بیشتر اساتید در فعالیت‌های مثبت آموزشی، مسوولین آموزشی در سطوح مختلف آموزشی برنامه‌ریزی دقیق تری را اجرا کنند تا گام‌های اساسی‌تری در ارتقای کیفیت آموزشی برداشته شود.
متن کامل [PDF 199 kb]   (4389 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1382/9/24 | انتشار الکترونیک: 1382/9/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education