دوره 3، شماره 2 - ( پاییز 1382 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 39-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saberian M, Haji Aghajani S, Ghorbani R, Kassaei M, Fattahizadeh L. Internet Use by Faculty Members in Semnan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2003; 3 (2) :33-39
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-164-fa.html
صابریان معصومه، حاجی آقاجانی سعید، قربانی راهب، کسائی مجید، فتاحی زاده لیدا. وضعیت استفاده از اینترنت توسط اساتید دانشگاه علوم پزشکی سمنان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1382; 3 (2) :33-39

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-164-fa.html


چکیده:   (15563 مشاهده)
مقدمه دانشگاه‌ها سعی می‌کنند با ارایه و گسترش خدمات اینترنتی، امکان کاربری آن را برای استفاده اساتید تسهیل نمایند. نظر به تاثیری که ‌اینترنت بر کیفیت پژوهش‌های علمی اساتید دانشگاه دارد، انجام مطالعات علمی در روند گسترش آتی ضروری به نظر می‌رسد. این تحقیق با هدف تعیین وضعیت استفاده از اینترنت توسط اساتید دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شده است.روش‌ها در یک پژوهش توصیفی، وضعیت استفاده از اینترنت توسط اساتید دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1382 مورد بررسی قرارگرفت. جامعه پژوهش، کلیه اساتید دانشگاه و روش نمونه‌گیری سرشماری بود. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه شامل 4 سوال جمعیت‌شناسی و 14 سؤال در مورد کاربرد اینترنت بود که اعتبار و اعتماد علمی آن تایید شده بود. در مجموع 100 پرسشنامه به آدرس اعضای هیات علمی ارسال گردید و 62 پرسشنامه تکمیل شده دریافت شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری توصیفی مورد پردازش قرار گرفت.نتایج در کل 9/91 درصد نمونه‌ها از اینترنت استفاده می‌نمودند که مکان استفاده 3/68 درصد منزل، 30 درصد در محل کار بود، 8/50 درصد متوسط زمان استفاده از اینترنت را کمتر از یک ساعت ذکر کرده‌اند، سرعت دسترسی را قابل قبول ندانسته‌اند، از نظر 3/37 درصد از نمونه‌ها اینترنت در تمام ساعات شبانه روز در دسترس بوده است، 9/64 درصد از نمونه‌ها با فیلتر کردن سایت‌های غیر اخلاقی موافقت داشته و 7/80 درصد استفاده از بانک‌های اطلاعاتی را ضروری دانسته‌اند. اساتید از اینتر نت بیشتر برای افزایش کیفیت امور پژوهشی (2/74 درصد)، کسب اطلاعات تخصصی برای تدریس (6/72 درصد)، پست الکترونیکی (7/59 درصد) استفاده می‌نمایند، 50 درصد نمونه‌ها نیاز به برگزاری کلاس‌های آموزش اینترنت را احساس نموده بودند.بحث محدودیت استفاد گسترده اساتید دانشگاه علوم پزشکی سمنان از اینترنت، می‌تواند ناشی از کمبود وقت و یا محدودیت توانمندی بکارگیری مفید آن باشد. پیشنهاد می‌گردد با برگزاری کلاس‌های آموزشی، اساتید توانمندتر و امکان استفاده بیشتر از خدمات ارایه شده توسط اینترنت و بانک‌های اطلاعاتی فراهم شود.
متن کامل [PDF 185 kb]   (3776 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1382/9/24 | انتشار الکترونیک: 1382/9/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education