دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 1227-1216 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi M, Tavakoli S, Ganji F, Rostami A. Effect Of Video Education On Reduction Of Post ETC Complications. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :1216-1227
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1628-fa.html
نجفی مصطفی، توکلی صدیقه، گنجی فروزان، رستمی آزیتا. تأثیر آموزش ویدیویی در کاهش عوارض بعد از الکتروشوک درمانی (ECT). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1216-1227

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1628-fa.html


، tavakoli_s@gmail.com
چکیده:   (17315 مشاهده)
مقدمه: درمان به ECT یکی از مؤثرترین و ناشناخته شده‌ترین درمان‌های روانپزشکی است. بیماران و خانواده‌های بیماران ترس ناموجهی از آن دارند. شبح صدمه مغزی ناشی از ECT بر ذهن‌ها سنگینی می‌کند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش ویدیویی در کاهش عوارض ناشی از ECT انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه آموزش‌های لازم در مورد ECT توسط فیلم ویدیویی تهیه شده توسط محقق و همکاران (به مدت 25 دقیقه) قبل از شروع دوره ECT توسط پرسنل به بیماران گروه مورد نشان داده شده و پس از جلسه اول و در طول کلیه جلسات و جلسه آخر پرسشنامه‌های مربوطه، پس از انجام معاینه بیمار توسط پژوهشگر به صورت یک سو کور، تکمیل می‌گردد. سی نفر گروه مورد و 30 نفر گروه شاهد می‌باشد. نتایج: میانگین مجموع عوارض در شوک مرحله اول 2، مرحله دوم 9/1، مرحله سوم 3/1، مرحله چهارم 3/1، مرحله پنجم 6/0، مرحله ششم 1. در گروه آموزش دیده و در گروه آموزش ندیده در مرحله اول 3/2، مرحله 6/2، مرحله سوم 9/1، مرحله چهارم2، مرحله پنجم7/2 و مرحله ششم 2.2 به دست آمده است. به گونه‌ای آموزش منجر به کاهش مجموع عوارض در مراحل 2 و 4و 5 و 6 شوک گردیده است. همچنین، بین کاهش عارضه سردرد در مرحله 5 شوک و آموزش، بین کاهش اختلال حافظه در مرحله 2 و 5 شوک و آموزش، و همچنین بین کاهش تهوع در مرحله 2 و 5 شوک و آموزش، اختلال معنادار وجود داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به ارتباط کاهش مجموع عوارض با آموزش و همچنین کاهش بیشتر با تکرار دیدن فیلم، بررسی این مطالعه ارزشمند می‌باشد و انجام مطالعه با تعداد نمونه‌ها و امکانات بیشتر توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: ‌آموزش ویدیویی، عوارض ECT
متن کامل [PDF 272 kb]   (10186 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/2/22 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education