دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 1187-1177 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafiei F, Moradi A, Forouzandeh M H, foroughi A, Akbari M. Evaluation And Comparison The Results Comprehensive Exam And The Mean Scores Of Basic Sciences Courses Of Isfahan Medical Students Before And After The Changes Of Basic Science Courses. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :1177-1187
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1622-fa.html
شفیعی فاطمه، مرادی علی، فروزنده محمدحسین، فروغی اصغر، اکبری مجتبی. بررسی و مقایسه نتایج آزمون‌های جامع و میانگین نمرات دروس دوره علوم پایه دانشجویان رشته پزشکی اصفهان قبل و بعد از تغییرات دروس علوم پایه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1177-1187

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1622-fa.html


، f_shafiei@med.mui.ac.ir
چکیده:   (17558 مشاهده)
مقدمه‌: این مطالعه به بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی پس از تغییر چیدمان ‌(تغییرزمان ارائه دروس) و تغییر در تعداد واحدهای بعضی از دروس علوم پایه در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به منظور ارتقای کیفیت آموزش دوره علوم پایه صورت گرفت‍‌، که طی آن پیشرفت تحصیلی دانشجویان قبل و بعد از تغییرات چیدمان و واحدها مقایسه گردید. روش‌ها: نوع مطالعه توصیفی- تحلیلی و جامعه مورد مطالعه 156 دانشجوی پزشکی ورودی نیمسال اول سال 84 (گروه اول،86 نفر) و ورودی نیمسال اول سال 85 (گروه دوم،70نفر) بود،که به روش همه‌شماری در سال 1388انجام گرفت. در این مطالعه تغییرات گسترده‌ای در 24 عنوان درسی از دروس علوم پایه که شامل تغییر میزان واحدهای درسی‌، تغییر نیمسال ارائه دروس‌، تفکیک دروس به واحدهای کوچکتر وحذف و اضافه چند درس از دروس علوم پایه می‌باشد‌، صورت گرفت و میانگین نمرات دروس تغییر یافته و میانگین نمرات آزمون‌های جامع علوم پایه و مشخصات دموگرافیک و میزان مشروطی و سنوات تحصیلی هر دو گروه مقایسه و تجزیه و تحلیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های Independent sample t test و‌Chi–Square استفاده شد. نتایج‌: نتایج نشان داد میانگین دروس فیزیک پزشکی، فیزیولوژی 1، آسیب‌شناسی نظری، آناتومی اندام عملی و نظری، فیزیولوژی 2- الف و فیزیولوژِی 2- ب وفیزیولوژی 2- عملی و ویروس‌شناسی، باکتری‌شناسی نظری، آناتومی تنه عملی، سروگردن عملی‌، ایمنی‌شناسی عملی و نظری اختلاف معنادار دارند و بین میانگین‌های آزمون‌های جامع دوره‌ها نیز اختلاف معنادار موجود است (003/0P=) به‌ طوری‌که میانگین در اسفند 87 یعنی پس از تغییرات افزایش یافته است. نتیجه‌گیری‌: یافته‌های مطالعه حاضر دلالت بر تأثیر مثبت تغییرات انجام شد در میانگین دروس فیزیک پزشکی، فیزیولوژی1، آسیب‌شناسی نظری، آناتومی اندام عملی و نظری، فیزیولوژی 2-الف و 2- ب و 2- عملی و ویروس‌شناسی و تأثیر منفی در میانگین دروس باکتری‌شناسی نظری، آناتومی تنه عملی، سروگردن عملی‌، ایمنی‌شناسی عملی و نظری می‌باشد و میانگین بقیه دروس مورد مطالعه تغییر محسوسی نداشته‌، و درنهایت میانگین آزمون جامع علوم پایه گروه دوم افزایش یافته است‌ (003/0P=) و نشان می‌دهد که تغییرات انجام شده لازم و مفید بوده است.
متن کامل [PDF 261 kb]   (4178 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/2/21 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education