دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 1092-1087 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shayan S. Using Patient Management Problem (EPMP) In Assessment Of Clinical Competency. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :1087-1092
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1609-fa.html
شایان شهرام. ارزیابی صلاحیت‌های بالینی دانشجویان علوم پزشکی با استفاده از نرم افزار Electronic Patient Management Problem (EPMP). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1087-1092

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1609-fa.html


، shayan@edc.mui.ac.i
چکیده:   (14694 مشاهده)
مقدمه: در دهه‌های اخیر تلفیق رویکرد پداگوژیک و رویکرد تکنولوژیک منجر به تغییر در ساختارهای اصلی دانشگاه‌ها شده است. ظهور و کاربست آموزش الکترونیکی به ویژه در نظام ارزیابی و امتحانات دانشجویان علوم پزشکی، لزوم طراحی ابزارها و شیوه‌های نوین را ضروری ساخته است. این پژوهش با هدف تبیین و طراحی نرم افزار EPMP به عنوان ابزار مناسب برای سنجش قدرت استدلال بالینی و توان حل مسأله دانشجویان طراحی شده است. روش‌ها: با توجه به ساختار آزمون PMP، نرم‌افزار مورد نظر به صورت Web-based به شکل سه لایه و شی‌گرا با استفاده از زبان برنامه‌نویسی C و Visual studio.Net و بهره‌گیری از پایگاه داده نرم‌افزار از نوع SQL server 2000 طراحی گردیده است و به منظور بهبود واسط کاربری آن از نرم‌افزارهای تحت وب مثل Ajax و برای اجرای آن از یک مرورگر وب IEO6 استفاده شده است. نتایج: این نرم‌افزار با شبیه‌سازی مشکل بیمار در قالب یک‌سری توضیحات متنی همراه با تصاویر ثابت و متحرک، مشکل بیمار را مطرح نموده و با نمایش یک‌سری سؤالات، امکان پیگیری مراحل اداره و درمان بیمار را برای دانشجو یا دستیار فراهم می‌سازد. نتیجه‌گیری: با توجه به مطابقت نرم‌افزار طراحی شده با استانداردهای بین‌المللی، نرم‌افزار مذکور در سطح دانشگاه و امتحانات بورد تخصصی رشته جراحی در کشور با استقبال اساتید و دستیاران رشته مذکور مواجه گردید. بررسی یافته‌های نظرسنجی دستیاران پس از برگزاری آزمون نیز نشانگر تمایل آنها به برگزاری این آزمون‌ها با تکرار بیشتر و در طول دوره آموزش و نیز فراهم‌سازی زمینه ایجاد تسلط بیشتر دستیاران در کار با رایانه را نشان می‌دهد.
متن کامل [PDF 166 kb]   (5045 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/2/18 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education