Shayan S, Mohammadzadeh Z, Entezari M H, Falahati M. Designing The Internal Evaluation Indicators Of Educational Planning In Postgraduate Program (Input, Process, Outcome Domains) In Public Health Faculty Isfahan. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :994-1005
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1592-fa.html
شایان شهرام، محمدزاده زهرا، انتظاری محمدحسن، فلاحتی مجید. تدوین شاخصهای برنامههای آموزشی دورههای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد- (Ph.D براساس الگوی درونداد- فرآیند و برونداد در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :994-1005
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1592-fa.html
، shayan@edc.mui.ac.ir
چکیده: (18262 مشاهده)
مقدمه: نظر به اینکه برنامههای آموزشی دورههای تحصیلاتتکمیلی که از وزارت متبوع ابلاغ میشود فاقد بخش ارزشیابی است و برای این منظور تاکنون شاخصهایی طراحی نشده است، این پژوهش در نظر داشته است با تدوین شاخصهای برنامه آموزشی در قالب سه دسته عوامل درونداد، فرآیند و برونداد نظام آموزشی، زمینه را برای انجام ارزشیابی درونی برنامههای دورههای تحصیلات تکمیلی دانشکده بهداشت فراهم نماید. روشها: با استفاده از تکنیک دلفی شاخصهای برنامه آموزشی دوره تحصیلاتتکمیلی از طریق بررسی منابع مختلف و تفسیر صاحبنظران تعیین و سپس وضعیت موجود با توجه به شاخصهای مشخص شده، تبیین شده است.جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و مرور متون و اسناد و مدارک صورت پذیرفته و در قالب جداول و نمودارها ارائه شده است. نتایج: در این بررسی در مجموع 100 شاخص مرتبط با برنامه آموزشی مشخص شده که براساس سه عامل درونداد، فرآیند و برونداد در حیطههای اعضای هیأتعلمی، برنامه آموزشی، دانشجو، اعتبارات، امکانات، شاخصهای تشکیلاتی و ظرفیتهای اداری، فضا و تجهیزات، مدیریت برنامه، دانشآموختگان و دانش تولید شده و خدمات علمیتخصصی عرضه شده، مورد بررسی واقع شده است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده از وضعیت موجود و امکان مقایسه آن در برخی از شاخصها نسبت به چهار سال گذشته، ضمن شناسایی نقاط قوت دانشکده در حیطههایی نظیر اعضای هیأتعلمی از نظر تعداد و تنوع و مرتبه علمی، و نیز فضای فیزیکی مناسب موجود، لزوم تقویت دورههای تحصیلات تکمیلی دانشکده بهداشت از نظر راهاندازی و تأسیس رشتههای جدید، توجه به دورههای آموزشی مجازی، کوتاهمدت و آزاد به عنوان ضرورت اجتنابناپذیر دانشگاهها در راستای تحقق استقلال علمی و مالی دانشگاهها و همچنین تقویت پایگاههای اطلاعاتی مورد استفاده دانشجویان و ساماندهی به وضعیت بودجه و اعتبارات دانشکده در ابعاد آموزش و پژوهش، تقویت زمینههای ارتباط دانشکده با صنعت با توجه به توانمندی بالقوه موجود در دانشکده، همچنین برگزاری آموزشهای ضمن خدمت در قالب آموزش مداوم و کارگاههای آموزشی و فرصتهای مطالعاتی و نیز تقویت توانمندیهای کادر مدیریتی با برگزاری دورههای آموزشی ویژه مدیران و .... همگی جزو مواردی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/2/6 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول