Momeni S, Ashourioun V, Abdolmaleki M, Irajpour A, Naseri K. Interprofessional Education: A Step Towards Team Work Improvement In Cardio-Pulmonary Resuscitation. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :660-667
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1572-fa.html
مومنی صدیقه، عشوریون وحید، عبدالملکی محمد رضا، ایرج پور علی رضا، ناصری کریم. آموزش بین حرفهای گامی جهت ارتقای عملکرد تیمی در احیای قلبی ریوی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :660-667
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1572-fa.html
، vahidashoorion@yahoo.com
چکیده: (18931 مشاهده)
مقدمه: ایست قلبی ریوی یکی از مهمترین فوریتهای پزشکی است، تحقیقات نشان میدهد که 20 تا 30 درصد از این بیماران با انجام CPR موثر قابل برگشت به حیات هستند. آموزش احیا به روش بین حرفهای میتواند عملکرد تیمی را در تیم احیا افزایش دهد. هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش بین حرفهای بر عملکرد تیمی اعضای تیم احیا میباشد. روشها: این مطالعه یک مطالعه نیمه تجربی گروه گواه نامعادل است. این مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1389 اجرا گردید. برای انجام این مطالعه ابتدا یک راهنمای یادگیری بین حرفهای جهت آموزش احیای قلبی ریوی تهیه شد و سپس تعداد 60 نفر از کارکنان مراقبت سلامت به صورت لایهای از بین پزشکان، پرستاران، و تکنسینهای بیهوشی و اتاق عمل انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند.گروه شاهد با روش رایج و گروه مداخله به روش بین حرفهای و به کمک راهنمای یادگیری آموزش دیدند. برای سنجش عملکرد تیمی چک لیستی طراحی شد و در دو گروه، پیش آزمون و پس آزمون عملکرد تیمی به عمل آمد. نتایج به به دست آمده با استفاده از آزمون Mann withny U Test و با نرمافزار SPSS تحلیل شد. نتایج: نتایج به به دست آمده حاکی از آن بود که نمره آزمون عملکرد تیمی گروه مداخله به طور معناداری نسبت به قبل از مداخله افزایش یافت(00/0P=)، و نیز نمره آزمون عملکرد تیمی بعد از مداخله در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد به طور معنا دار بالاتر بود(00/0P=). نتیجهگیری: آموزش در کنار سایر حرفهها و استفاده از روشهای یادگیری فعال میتواند باعث ارتقا عملکرد تیمی شده و افرادی با مهارتهای چندگانه تربیت نماید. این آموزش میتواند باعث بهبود ارتباط بین حرفههای مختلف شده و تیم منسجمی از افراد مسؤولیت پذیر تربیت نماید که نتیجه آن ارائه مراقبتی با کیفیت بالاتر به بیماران و بهبود پیامدهای بیماری است.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/1/29 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول