Avizhgan M, Karam Alian H, Zandi B, Ashourioun V, Changiz T. Prioritization of Educational Needs of Faculty Members in Medical School of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :735-747
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1561-fa.html
آویژگان مریم، کرمعلیان حسن، زندی بهمن، عشوریون وحید، چنگیز طاهره. اولویتبندی نیازهای آموزشی اعضای هیأتعلمی پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :735-747
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1561-fa.html
، vahid936@yahoo.com
چکیده: (21231 مشاهده)
مقدمه: شناسایی نیازهای آموزشی، گامی مهم در برنامه ریزی جهت برنامههای رشد اعضای هیأتعلمی بوده و نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزش دارد. هدف این مطالعه تعیین نیازهای آموزشی و اولویتبندی این نیازها در اعضای هیأتعلمی پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.
روشها: در مطالعه توصیفی، ابتدا با استفاده از شاخصهای به دست آمده از نظرسنجی، مرور متون و مطالعات داخلی و خارجی مشابه و دستورالعمل شش حیطهای شرح وظایف اعضای هیأت علمی، پرسشنامهای تنظیم گردید. پرسشنامه برای کلیه اعضای هیأتعلمی پایه دانشکده پزشکی ( 70نفر) ارسال شد. اهمیت نیاز آموزشی با نمره 1 تا 20 مشخص گردیده بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و به منظور توصیف دادهها از شاخص های آماری میانگین و انحراف معیار استفاده گردید.
نتایج: حیطه های مختلف نیاز آموزشی به ترتیب: فعالیت های اجرایی و مدیریتی، حیطه توسعه فردی، پژوهش، آموزش، فعالیت های تخصصی خارج از دانشگاه و خدمات درمانی و ارتقای سلامت اولویت بندی گردید.
نتیجهگیری: اعضای هیأتعلمی به هر شش حیطه اصلی، به ویژه حیطه فعالیتهای اجرایی و مدیریتی نیاز آموزشی دارند. حیطه آموزش به صورت شایسته و درخور، مورد توجه قرار نگرفته است. پیشنهاد میگردد برای برنامهریزی اهمیت و وزن هر شش حیطه به صورت استاندارد مشخص شود.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/1/22 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول