Azadbakht L, Esmaillzadeh A. Comparing Two Different Teaching Methods for Teaching the Dietary Exchange List to Students of Nutritional Science. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (4) :491-499
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1556-fa.html
آزادبخت لیلا، اسماعیل زاده احمد. تأثیر دو روش مختلف تدریس به منظور آموزش لیست جانشین مواد غذایی به دانشجویان رشته تغذیه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۱۳۸۹; ۱۰ (۴) :۴۹۱-۴۹۹
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-۱-۱۵۵۶-fa.html
، azadbakht@hlth.mui.ac.ir
چکیده: (۱۵۰۲۷ مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت یادگیری لیست جانشینی مواد غذایی برای دانشجویان رشته تغذیه، چگونگی تدریس این لیست نیز حائز اهمیت است. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر روشهای سخنرانی و مشاهده عینی توزین مواد غذائی بر آگاهی و مهارت کاربرد رژیم غذائی در دانشجویان رشته تغذیه، انجام شد.
روشها: این مطالعه نیمهتجربی بر روی 49 نفر دانشجوی ترم 5 رشته تغذیه در دو نیمسال تحصیلی 88-1387 انجام گرفت. برای 25 نفر دانشجویان نیمسال اول لیست جانشینی مواد غذایی، به روش سخنرانی و برای 24 نفر دانشجویان نیمسال دوم به روش مشاهده عینی و توزین مواد غذایی تدریس شد. میزان آگاهی دانشجویان با استفاده از آزمون کتبی چهارگزینهای به صورت پیشآزمون - پسآزمون و مهارت کاربرد این لیست در طراحی رژیم با ارائه یک نمونه رژیم پیشنهادی بررسی گردید. تجزیه و تحلیل تمام دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. جهت مقایسه میانگین نمرهها در هر گروه و بین دو گروه از آزمونهای آماری t زوج و T- test استفاده گردید.
نتایج: مقایسه پسآزمون دوگروه در کلیه حیطهها به جز حیطه آگاهی در زمینه اندازه واحدهای اقلام غذایی در گروه کربوهیدراتها اختلاف معناداری نشان نداد. میانگین نمره مربوط به مهارت عملی دانشجویان در سخنرانی 5±14 و در مشاهده عینی توزین مواد غذایی 5/517 بود و اختلاف معنادار بود.
نتیجهگیری: تدریس لیست جانشینی مواد غذایی به روش مشاهده عینی در افزایش نمره مهارت عملی دانشجویان مؤثر بود. پیشنهاد میشود که در تدریس این مبحث مهم از درس تنظیم برنامههای غذایی از روش مشاهده عینی و توزین مواد غذایی استفاده شود.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/1/21 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/10/25 | انتشار الکترونیک: 1389/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول