Ghavam-Nasiri M, Heshmati Nabavi F, Anvari K, Habashi Zadeh A, Moradi M, Neghabi G et al . The Effect of Individual and Group Self-care Education on Quality of Life in Patients Receiving Chemotherapy: A Randomized Clinical Trial. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (8) :874-884
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1552-fa.html
قوام نصیری محمد رضا، حشمتی نبوی فاطمه، انوری کاظم، حبشی زاده اعظم، مرادی محبوبه، نقابی غلامرضا، و همکاران.. مقایسه تأثیر آموزش خود مراقبتی به روش فردی و گروهی بر کیفیت زندگی بیماران تحت شیمیدرمانی: یک کارآزمایی بالینی تصادفی . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (8) :874-884
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1552-fa.html
، heshmati.nabavi@gmail.com
چکیده: (17329 مشاهده)
مقدمه: آموزش به بیماران به بیماران تحت شیمیدرمانی بخشی جدا نشدنی از مراقبتهای پرستاری است که در دستیابی به نتایج مطلوب درمانی نقش مهمی دارد. با توجه به مفهوم هزینه- اثربخشی در ارائه مراقبتهای بهداشتی درمانی، این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر آموزش به بیمار به روش فردی و گروهی بر کیفیت زندگی بیماران تحت شیمیدرمانی مراجعهکننده به مرکز شیمیدرمانی بیمارستان امید در طی سالهای 85 تا 87 انجام شد.
روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی شاهددار تصادفی است. تعداد 102 بیمار مبتلا به سرطان مری، معده و پستان مراجعهکننده به بیمارستان امید در دو گروه تحت آموزشهای خود مراقبتی به روش فردی و گروهی قرار گرفتند. برای هریک از بیماران در گروه آموزش فردی سه جلسه آموزش توسط پرستار کارشناس آموزش دیده ارائه شد. بیماران دارای نیازهای آموزشی مشابه نیز در گروه تحت آموزش گروهی سه جلسه آموزش گروهی دریافت کردند. اطلاعات مربوط به کیفیت زندگی با استفاده از نسخه بومی سازی شده EORTC QLQ-C30 و در سه دوره متوالی شیمیدرمانی (از دوره اول تا سوم) توسط پرسشگر آموزش دیده به روش مصاحبه جمعآوری شد.
نتایج: میانگین سنی گروه تحت آموزش فردی 9/3±46/46 و گروه تحت آموزش گروهی 23/1±7/48 سال بود. اکثریت بیماران را در هر دو گروه زنان متأهل، خانهدار مبتلا به سرطان پستان تشکیل میدهد. نتایج آزمون چند متغیره اندازههای تکراری (Repeated measures) بین کیفیت زندگی بیماران در طی سه دوره شیمیدرمانی تفاوت معناداری نشان نداد (94/7, f=4/0p=) اما در مقایسه بین گروهی این تفاوت معنادار بود (70/3, f= 02/0=p).
نتیجهگیری: تداوم آموزش (فردی و گروهی) در طی سه دوره شیمیدرمانی منجر به حفظ کیفیت زندگی بیماران در سطح قبل از شروع شیمیدرمانی شد. با توجه به امکانات مؤسسه و شرایط بیماران از این دو روش میتوان در جای مناسب استفاده نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1390/1/17 | پذیرش: 1390/8/21 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول