دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 718-707 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh M, Yamani N, Taleghani F, Changiz T. Determining The Professional Tasks Of Family Nurses Through The Viewpoints Of Nurses, Families, Physicians, And Managers. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :707-718
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1551-fa.html
علیزاده مریم، یمانی نیکو، طالقانی فریبا، چنگیز طاهره. استخراج وظایف حرفه‌ای پرستاران خانواده با استفاده از نظرات پرستاران، خانواده‌ها، پزشکان و مدیران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :707-718

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1551-fa.html


، yamani@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (19045 مشاهده)
مقدمه: با توجه به نیاز کشور ما به داشتن پرستارانی متخصص در زمینه خانواده و به منظور نیاز به تعریف وظایف حرفه‌ای به عنوان پایه‌ای جهت برنامه‌ریزی‌‌‌‌‌های آتی در خصوص رشته هاو گرایش‌‌‌‌های جدیدی مانند پرستاری خانواده در‌این مطالعه به استخراج قسمتی از وظایف حرفه‌ای پرستاران خانواده با استفاده از نظرات پزشکان (خانواده، متخصص)، خانواده ها، پرستاران، مدیران مراکز بهداشتی- درمانی دولتی و خصوصی پرداختیم. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی/ توصیفی است که در سال 1389در اصفهان انجام شد. جامعه پژوهش شامل چند گروه می‌باشد خانواده‌های تحت پوشش مراکز بهداشتی اصفهان، پرستاران شاغل در بیمارستان‌‌‌‌های دولتی اصفهان، پزشکان خانواده، پزشکان متخصص، مدیران مراکز بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی. نمونه‌گیری از خانواده‌ها و پرستاران به صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای، پزشکان خانواده و پزشکان متخصص به صورت تصادفی ساده انجام شد، مدیران مراکز بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی به صورت به صورت تصادفی از بین مدیرانی که حاضر به شرکت در پژوهش بودند انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از روش مصاحبه استفاده گردید. جهت تکمیل و اصلاح وظایف، از فوکوس گروپ استفاده شد. در آخر تعداد آیتم‌ها پس از استخراج نظرات افراد، وظایف بر اساس سؤالات مصاحبه و اهداف پژوهش دسته بندی شد و موارد تکراری و میزان تکرار هر مورد در کنار آن مشخص گردید. نتایج: 59 آیتم به عنوان وظیفه از مصاحبه با خانواده ها، 30آیتم از مصاحبه با پرستاران، 25 آیتم از مصاحبه با پزشکان خانواده، 15آیتم از مصاحبه با پزشکان خانواده و31 مورد از مصاحبه با مدیران استخراج گردید. پس از ادغام و حذف موارد تکراری و نهایی کردن در فوکوس گروپ به 32‌ آیتم رسید. نتیجه‌گیری: از آن جا که جهت برنامه‌ریزی‌‌‌‌های آتی برای تربیت نیروی تخصصی مورد نیاز جامعه در حیطه پرستاری خانواده نیاز به تعریف وظایف حرفه‌ای پرستاران می‌باشد از یافته‌‌‌‌های‌این پژوهش می‌توان در برنامه‌ریزی درسی برای ‌این رشته استفاده نمود.
متن کامل [PDF 293 kb]   (5273 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/1/16 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education