Hoseini B L, jafarnejad F, Mazlom S R, Foroghi pour M, karimi mouneghi H. Midwifery Students' Satisfaction with Logbook as a Clinical Assessment Means in Mashhad University of Medical Sciences, 2010. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (8) :933-941
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1536-fa.html
حسینی بی بی لیلا، جعفرنژاد فرزانه، مظلوم سید رضا، فروغی پور محسن، کریمی مونقی حسین. رضایتمندی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ارزشیابی بالینی به روش دفترچه ثبت مهارتهای بالینی، سال 1389. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (8) :933-941
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1536-fa.html
، JaafarnejadF@mums.ac.ir
چکیده: (16000 مشاهده)
مقدمه: اگرچه بخش عمده ارزشیابی دانشجویان علوم پزشکی، ارزشیابی بالینی است، اما یافتن روش مناسب که مورد رضایت دانشجویان باشد همیشه چالش برانگیز بوده است. با توجه به اجرای روش دفترچه ثبت مهارتهای بالینی در ارزشیابی بالینی دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در سالهای اخیر، مطالعه حاضر به منظور تعیین میزان رضایت دانشجویان انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، دانشجویان مامایی واجد شرایط دانشکده پرستاری و مامایی مشهد (34 نفر) شرکت داشتند. ابزار مطالعه، پرسشنامه روا و پایا پژوهشگرساخته «سنجش رضایتمندی» مشتمل بر 23 گویه و 9 حیطه و در قالب مقیاس لیکرت 5 نقطهای بود. رضایت واحدهای پژوهش از روش دفترچه ثبت مهارتهای بالینی پس از اتمام کارآموزی با پرسشنامه مذکور بررسی شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای تی مستقل و رگرسیون خطی چندگانه و همبستگی تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: میانگین رضایتمندی دانشجویان از «دفترچه ثبت مهارتهای بالینی»، 5/15±7/62 (از صد) بود. پایینترین نمره رضایتمندی مربوط به حیطه علاقهمندی به این روش (5/24±8/57) و بالاترین نمره مربوط به حیطه مطابقت آن با اهداف آموزشی (9/14±1/71) (از صد) بود. اکثر دانشجویان، موافق منصفانه بودن(9/55 درصد)، عینی بودن(7/64 درصد) و مطابقت آن با اهداف آموزشی(8/61 درصد) بودند و فقط 1/44 درصد به استفاده از این روش علاقهمند بودند. درمجموع، 3/38 درصد دانشجویان از روش «دفترچه ثبت مهارتهای کارورزی» راضی، و 5/26 درصد ناراضی بودند و بقیه در طیف بین این دو قرارداشتند.
نتیجهگیری: اکثر دانشجویان از «دفترچه ثبت مهارت های بالینی» رضایت داشتند، لیکن کمتر از نیمی از آنان به استفاده از آن علاقهمند بودند که شاید به علت توانایی ناکافی این روش در سنجش و ارتقای مهارتهای بالینی از دیدگاه دانشجویان باشد. شاید با اصلاح برخی جوانب «دفترچه ثبت مهارت های بالینی» و ترکیب آن با برخی روش های دیگر به منظور پوشاندن حیطههای مورد ضعف این روش از دیدگاه دانشجویان، بتوان در جهت افزایش رضایت آنان گام برداشت.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي مهارتهاي باليني دریافت: 1389/12/28 | پذیرش: 1390/6/23 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول