Garakyaraghi M, Avizhgan M, Ebrahimi A, Esfandiari E, Esmaeili A, Shayan S, et al . Assessment Of Qualitative And Quantitative Indexes Of Clerkship Tests In General Medicine. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :533-542
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1531-fa.html
گرک یراقی محمد، آویژگان مریم، ابراهیمی امراله، اسفندیاری الهام، اسماعیلی آتوسا، شایان شهرام، و همکاران.. بررسی شاخصهای کمی و کیفی آزمونهای مقطع کارآموزی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :533-542
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1531-fa.html
، avizhgan@yahoo.com
چکیده: (20091 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بخش مهمی از فرآیند آموزشی است و برای تحقق آن از آزمون استفاده میشود. استفاده از سؤالات چندگزینهای به عنوان یک روش آزمون عینی، متداولترین روش ارزشیابی دانشجویان میباشد و طراحی درست آنها واجد اهمیت است. مطالعه حاضر به بررسی کمی و کیفی آزمونهای مقطع کارآموزی دوره پزشکی عمومی در گروههای آموزشی پوست، روانپزشکی، زنان، چشم و نورولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخته است. روشها: مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی آخرین آزمونهای مقطع کارآموزی دوره پزشکی عمومی در گروههای آموزشی پوست، روانپزشکی، زنان، چشم و نورولوژی در سال 1387 اجرا شد. شاخصهای کمی و کیفی 15 آزمون برگزار شده با استفاده از چکلیستهایی روا و پایا که برای تعیین سؤالات با ضریب تمیز نامناسب، سؤالات دشوار، سؤالات با انتخاب سه گزینه صفر، ضریب پایایی، توزیع سؤالات نسبت به سرفصلهای اعلام شده، حیطه سؤالات بر اساس هدفها، انواع سؤال بر اساس تاکسونومی بود، استخراج گردید. اطلاعات با نرمافزار SPSS و آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: از نظر شاخصهای کمی، میانگین سؤالات با ضریب تمیز نامناسب 24 درصد، سؤالات دشوار 1/4 درصد و سؤالات با انتخاب سه گزینه صفر 9/12 درصد به دست آمد. میانگین توزیع سؤالات نسبت به سرفصلهای اعلام شده و ضریب پایایی به ترتیب 98 درصد و 92/77 درصد بود. از نظر شاخصهای کیفی، بیشترین فراوانی نسبی سؤالات در حیطه علایم و نشانهها (75/30 درصد) و تاکسونومی اول (59 درصد) قرار داشت. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت ارائه سؤالات استاندارد و منطبق با قواعد طراحی سؤالات چندگزینهای در برگزاری آزمونهای مناسب، بازبینی مستمر سؤالات امتحانی و برگزاری دورههای آموزشی طراحی سؤالات امتحانی، ایجاد بانک سؤالات استاندارد و تأکید بر تهیه جدول دو بعدی آزمونها قبل از برگزاری آزمون در ارتقای کیفیت سؤالات تاثیر دارد.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1389/12/26 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول