Vafamehr V, Dadgostarnia M. Reviewing The Results Of Qualitative And Quantitative Analysis Of Mcqs In Introduction To Clinical Medicine Course. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :1146-1152
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1528-fa.html
، vgrenani@yahoo.com
چکیده: (11625 مشاهده)
مقدمه: در اغلب دانشکدههای پزشکی، حتی قبل از اجرای آزمونهای بالینی، یک آزمون چندگزینهای برای اطمینان از دانش پایهای فراگیران برگزار میشود. روشها: در دوره مقدمات پزشکی بالینی، 3973سؤال 4 گزینهای مربوط به آزمونهای یک دوره چهار ساله از 1384 تا 1388 جمعآوری شد. سپس این سؤالات از نظر 10 آیتم کیفی مربوط به وجود خطا در ساختار سؤال، سطح شناختی سؤال و ضریب دشواری و تمییز مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج: نتایج گویای آن بود که 9/66 درصد از سؤالات دارای حداقل یک خطا در ساختار خود بودند. 1/79 درصد سؤالات در سطوح پایین شناختی طراحی شده بودند. سؤالاتی که دارای سطح پایین شناختی بودند به طور معناداری دارای خطاهای ساختاری بیشتری بودند. 3/47 درصد سؤالات دارای ضریب تمییز مناسب و 8/28 درصد سؤالات دارای ضریب دشواری مناسب بودند. در حالی که ارتباطی بین ضریب دشواری و سطح شناختی سؤالات به دست نیامد، سؤالات با سطح شناختی بالاتر با ضریب تمییز مناسب رابطه معناداری داشتند. نتیجهگیری: برای بهبود کیفیت آزمونها و استفاده از نتایج تجزیه و تحلیل کمی و کیفی سؤالات میبایست راهکارهای عملی اندیشیده شود. اساتید میبایست در زمینه طراحی و استفاده از سؤالات مناسب و تهیه بانک سؤالات چهارگزینهای آموزش داده شوند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1389/12/24 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول