دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 917-906 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghani F, Aminian B, Kamali F, Jamshidian S. Critical Thinking Skills And Their Relationship With Emotional Intelligence In Medical Students Of Introductory Clinical Medicine (ICM) Course In Isfahan University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :906-917
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1522-fa.html
حقانی فریبا، امینیان بهاره، کمالی فرحناز، جمشیدیان سپیده. مهارت‌های تفکر انتقادی و ارتباط آن با هوش‌ هیجانی در دانشجویان پزشکی دوره مقدمات بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :906-917

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1522-fa.html


، sepidehjamshidian@gmail.com
چکیده:   (19852 مشاهده)
مقدمه: مهارت‌های تفکر انتقادی جزو مهارت‌های مهم انسان قرن بیست و یکم شناخته شده، ضرورت توجه به آن در حیطه آموزش به‌خصوص آموزش پزشکی امری حیاتی است. هوش هیجانی نیز، عامل مهم موفقیت در زندگی، تحصیل و شغل می‌باشد. به نظر می‌آید این دو مقوله تفکر انتقادی و هوش هیجانی، هر دو، در امر تربیت پزشکان متعهد مؤثر باشند. این پژوهش با هدف بررسی مهارت‌های تفکر انتقادی و ارتباط آن با هوش هیجانی در دانشجویان پزشکی در نیم‌سال اول سال تحصیلی 89-90 انجام شده است. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، تمامی دانشجویان ترم 6 رشته پزشکی (69 نفر) شرکت داده شدند. مهارت‌های تفکر انتقادی در 5 زیرگروه، توسط آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTST) و هوشبهر هیجانی افراد در 5 مقیاس و 15 خرده‌مقیاس، توسط آزمون هوش هیجانی بار-ان (Bar-on) مورد سنجش قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آماره‌های توصیفی، همبستگی و T-test تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: میانگین سنی دانشجویان، 22 سال بوده، 38 نفر (72 درصد) از آنها، خانم بودند. میانگین و انحراف معیار نمره تفکر انتقادی به‌ترتیب 96/11 از 34 و 69/3 محاسبه گردید. میانگین نمره مهارت استدلال قیاسی (12/6 از 16) به‌طور معنا‌داری از استدلال استقرایی (92/4 از 14) بالاتر بود. در مورد آزمون هوش هیجانی بار-ان، میانگین و انحراف معیار نمره‌ کل آزمون، به‌ترتیب 7/330 (از 450) و 29/34 محاسبه گردید. هیچ ارتباط معناداری بین نمره تفکر انتقادی و نمره هوش هیجانی یافت نشد؛ تنها خرده‌مقیاس مسؤولیت‌پذیری اجتماعی ارتباط معناداری با تفکر انتقادی داشت ( 45/0=r و 001/0=P). نتیجه‌گیری: میانگین نمره تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی در مقایسه با مطالعات مشابه خارجی نامطلوب بود، اگر‌چه در مقایسه با مطالعات داخلی، تفاوتی وجود نداشت. این موضوع می‌تواند نشانگر ضعف کلی در زمینه پرورش تفکر انتقادی در برنامه‌های آموزشی ما باشد. عدم ارتباط بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی، می‌تواند به دلیل تفاوت در نوع پرسشنامه‌های آنها و ناشی از برآورد نادرست دانشجویان از توانایی‌های هوش هیجانی‌شان باشد.
متن کامل [PDF 294 kb]   (5150 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1389/12/21 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1392/12/20 | انتشار الکترونیک: 1392/12/20

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education