Golshiri P, Sharifirad G, Baghernezhad F. Comparison Of Two Methods Of Education (Lecture And Self Learning) On Knowledge And Practice Of Mothers With Under 3 Year Old Children About Growth Monitoring And Nutritional Development Stages. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :927-936
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1520-fa.html
گلشیری پرستو، شریفیراد غلامرضا، باقرنژاد فاطمه. مقایسه تأثیر دو روش آموزش سخنرانی و خودآموز بر آگاهی و عملکرد مادران در مورد روند رشد و مراحل تکامل تغذیهای کودکان کمتر از سه سال. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :927-936
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1520-fa.html
، sharifirad@hlth.mui.ac.ir
چکیده: (17198 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی کشوری رشد کودکان نشاندهنده افت رشد در درصد زیادی از کودکان کشور میباشد. افت رشد با ابزار سادهای به نام کارت پایش رشد قابل تشخیص است، از طرف دیگر آگاهی از مراحل تکامل تغذیهای کودکان به مادران این امکان را میدهد که عملکرد خود را در مورد رفتار کودکان اصلاح نمایند. در این مورد، استفاده از برنامههای مداخلهای آموزشی، نقش مؤثری در ارتقای آگاهی و عملکرد مادران خواهد داشت. این مطالعه به منظور مقایسه دو روش آموزشی «سخنرانی» و «خود آموز» بر تغییر آگاهی و عملکرد مادران طراحی و اجرا شده است. روشها: مطالعه حاضر از نوع مطالعات نیمه تجربی بوده و بر روی 100 نفر از مادران دارای کودک زیر 3 سال انجام گرفت. نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه مداخله (سخنرانی و خودآموز) قرار گرفتند. محتوای آموزشی شامل پایش رشد، تغذیه و مراحل تکامل تغذیهای کودک بود. در این مطالعه از پرسشنامهای مشتمل بر 45 سؤال که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تأیید شده بود، استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج: تفاوت آگاهی مادران نسبت به روند رشد کودک کمتر از سه سال و مراحل تکامل تغذیهای کودک قبل و سه ماه بعد از مداخله در دو گروه معنادار بوده است. در مقایسه دو روش با یکدیگر میانگین نمره آگاهی مادران در مورد روند رشد کودکان تفاوت معناداری با یکدیگر نداشت، اما در مورد مراحل تکامل تغذیهای، دو روش اختلاف معناداری با هم نشان دادند (001/0>p). همچنین اختلاف معناداری در مورد میانگین نمره عملکرد هر دو گروه قبل و سه ماه بعد از مداخله آموزشی وجود داشت(001/0>p). نتیجهگیری: آگاهی و عملکرد مادران در باره روند رشد و مراحل تکامل تغذیهای مناسب نمیباشد و آموزش به هر شیوهای مؤثر میباشد و برنامهریزی برای ارتقای سطح آگاهی و عملکرد مادران در خصوص روند و مراحل تکامل تغذیهای کودکان ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1389/12/20 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول