Ashoorion V, Sharif M. Trend of Recent Changes in Medical Education Curriculum in the World: The Location of Iranian Medical Education Curriculum . Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (4) :383-397
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1517-fa.html
، ashourioun@med.mui.ac.ir
چکیده: (23630 مشاهده)
مقدمه: دوره آموزش پزشکی عمومی تاریخچه طولانی دارد که به قبل از میلاد بر میگردد، ولی آموزش آکادمیک پزشک عمومی از قرن هیجدهم آغاز گردید. این مقاله قصد دارد سیر تحولات آموزش پزشکی را با تاکید بر تربیت پزشک عمومی از سال 1765 تا زمان حال دنبال کرده عوامل تاثیرگذار بر تحولات برنامه درسی آن را شناسایی کند و در پایان برنامه درسی پزشکی عمومی ایران را مورد تحلیل قرار دهد.
روش: این مطالعه مروری با استفاده از مرور متون در زمینه تاریخ برنامه درسی پزشکی عمومی در جهان و ایران انجام گرفت.
نتایج: بر اساس این مطالعه تاریخ برنامه درسی پزشکی عمومی در پنج دوره قابل مطالعه است: 1870-1765 مدل کارآموزی (Apprenticeship)، 1950–1871 مدل مبتنی بر دیسیپلینها، 1970-1951 مدل مبتنی بر ارگان سیستمهای بدن، 19990-1971 مدل یادگیری مبتنی بر حل مسأله و از1991 تا کنون، مدل مبتنی بر شایستگیها. در ایران نیز آموزش پزشکی نوین به تاسیس دارالفنون در سال 1228 باز میگردد که پس از گذشت بیش از یک و نیم قرن هنوز در قالب سنتی (مبتنی بر دیسیپلین) ارائه میگردد.
نتیجهگیری: اگرچه چالشهای فراروی آموزش پزشکی کشور با چالشهای جهانی مشترک است، رویکرد غالب برنامه درسی پزشکی عمومی در ایران رویکرد دیسیپلینی بوده و برای برخورد با چالشهای فوق رویکرد مناسبی به نظر نمیرسد. به همین منظور دیدگاه تاریخی به برنامه درسی پزشکی عمومی برای گذر از زمان و رسیدن به برنامه درسی مطلوب میتواند راهکار مناسبی باشد. شاید بتوان با ایده گرفتن از راهحلهای موجود در متون علمی، و بومیسازی آن، چالشهای فراروی آموزش پزشکی کشور را مرتفع کرد.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1389/12/18 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/10/25 | انتشار الکترونیک: 1389/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول