Vahabi A, Nadrian H, Sayyadi M, Iranpour A, Bahmanpour K, Moradzadeh R et al . A Quantitative Study of Determinant Factors of Effective Teaching in Kurdistan University of Medical Sciences: Non-Clinical Teachers' Viewpoints. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (1) :46-54
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1505-fa.html
وهابی احمد، ندریان حیدر، صیادی مهناز، ایرانپور عابدین، بهمن پور کاوه، مرادزاده رحمتالله و همکاران.. عوامل تعیینکننده کارآمدی تدریس از دیدگاه مدرسین غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی کردستان: یک مطالعه کمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (1) :46-54
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1505-fa.html
، ahvahhabi@gmail.com
چکیده: (37036 مشاهده)
مقدمه: از آنجاییکه نیازهای جامعه مرتباً در حال تغییراست، ایجاد تغییر در آموزش نیز لازم مینماید؛ دیدگاه اساتید، به عنوان آموزشدهندگان و معتبرترین ردههای درگیر در آموزش پزشکی، از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی عوامل تعیینکننده در کارآمدی تدریس از دیدگاه اساتید غیربالینی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1388 انجام گردید.
روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، تمامی مدرسین غیر بالینی دانشگاه علوم پزشکی کردستان شامل 72 نفر در سال تحصیلی 1388 مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای محققساخته و روا و پایا بود که به جمعآوری نظرات اساتید در مورد وضعیت آموزشی دانشگاه میپرداخت. دادهها پس از تکمیل توسط مدرسین غیربالینی، جمعآوری و کد گذاری شد و توسط نرم افزار SPSS v.11.5 و با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی( فراوانی و درصد ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: مدرسین غیر بالینی، داشتن توان علمی (2/97 درصد)، توانایی سخنوری (2/97 درصد)، توان مهارتهای ارتباطی (9/95 درصد)، توان ایجاد تفکر انتقادی در دانشجو (6/91 درصد)، نقش مدرک تخصصی (8/88 درصد) و توان ایجاد حل مشکل در دانشجو (7/84 درصد) را به ترتیب مهمترین عوامل تعیینکننده کارآمدی تدریس میدانستند و 1/68 درصد آنان معتقد بودند که فعالیت پژوهشی استاد نقش زیادی در موفقیت آموزشی او دارد.
نتیجهگیری: نتایج بیانگر این است که عوامل متعددی بر کارآمدی تدریس مدرسین غیربالینی تأثیر میگذارد که توجه به این عوامل در هنگام برنامهریزی کارگاههای آموزشی و بازآموزی برای مدرسان میتواند کمک شایانی به موفقیت و مؤثر بودن این کارگاهها در آموزش پزشکی کشورمان نماید و نیز حتی تأکیدی باشد بر ضرورت گنجاندن واحدهای مربوط به اصول و نحوه تدریس در کوریکولومهای دورههای کارشناسی ارشد و دکتری.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش مداوم دریافت: 1389/12/11 | پذیرش: 1390/10/22 | انتشار: 1391/1/27 | انتشار الکترونیک: 1391/1/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول