Ashrafi Rizi H, Taheri B, Khoshkam Z, Kazempour Z. A Survey On Level Of Students’ Familiarity With Studying Methods In Isfahan University Of Medical Sciences (IUMS) In 2010. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :1045-1055
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1490-fa.html
اشرفی ریزی حسن، طاهری بهجت، خوشکام زهرا، کاظم پور زهرا. بررسی میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با شیوههای مطالعه در سال 1389. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1045-1055
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1490-fa.html
، hassanashrafi@mng.mui.ac.ir
چکیده: (13763 مشاهده)
مقدمه: در جهان امروز، مطالعه به عنوان یکی از عناصر مهم در زمینه توسعه و پیشرفت جامعه تلقی میشود، به صورتی که از طریق مطالعه ثمربخش توفیق قابل توجهی نصیب عموم مردم به ویژه دانشجویان میشود. بنابراین لازم است آموزش شیوههای مطالعه در تمام سطوح تحصیلی به ویژه در سطح دانشگاه مد نظر قرار گیرد. هدف این پژوهش، تعیین میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با شیوههای مطالعه در سال 1389 میباشد. روشها: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و از نوع کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته میباشد. روایی پرسشنامه توسط متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی و مدیریت آموزشی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 813/..به دست آمد. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که تعداد آنها 5999 میباشد که حجم نمونه 357 به دست آمد. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای میباشد. جهت تجزیه و تحلیل یافتهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و آمار استنباطیT-Test) و (ANOVA استفاده شد. نرمافزار مورد استفاده SPSS میباشد. نتایج: یافتهها نشان داد که میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مطالعه اجمالی و مطالعه تندخوانی به ترتیب با میانگین 78/15 و 07/15 بالاتر از حد متوسط است (متوسط میانگین=15). میزان آشنایی دانشجویان با مطالعه عبارتخوانی با میانگین 29/13 بالاتر از حد متوسط میباشد (متوسط میانگین=12). میزان آشنایی دانشجویان با مطالعه دقیقخوانی با میانگین 6/29 بالاتر از حد متوسط است (متوسط میانگین=27). میزان آشنایی دانشجویان با مطالعه تجسسی با میانگین 52/15 بالاتر از حد متوسط میباشد (متوسط میانگین=15). همچنین میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مطالعه انتقادی و خواندن برای درک زیبایی به ترتیب با میانگین 94/20 و 68/21 بالاتر از حد متوسط است (متوسط میانگین=18). مقایسه بین جنسیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و میزان آشنایی با شیوههای مطالعه نشان داد بین میانگین نمره شیوههای مطالعه دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین میزان آشنایی دانشجویان با شیوههای مطالعه در دانشکدههای مختلف متفاوت است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با شیوههای مطالعه (مطالعه اجمالی، مطالعه تندخوانی، مطالعه عبارتخوانی، مطالعه دقیقخوانی، خواندن تجسسی، خواندن انتقادی، خواندن برای درک زیبایی و جنبههای هنری) بالاتر از حد متوسط است. همچنین دانشجویان با شیوه مطالعه برای درک زیبایی بیشتر از شیوههای دیگر آشنا بوده و با شیوه مطالعه سریعخوانی کمتر آشنا هستند. در مجموع لازم است هم دانشجویان و هم دستاندرکاران امر آموزش به انواع شیوههای مطالعه به دلیل کاربردهای متفاوت آنها توجه خاص نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1389/12/7 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول