Azadbakht L, Haghighatdoost F, Esmaillzadeh A. Favorable Outcomes Of Using Critical Appraisal Technique Beside Lecturing Method For Teaching Theoretical Sections. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :651-658
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1484-fa.html
آزادبخت لیلا، حقیقت دوست فهیمه، اسماعیل زاده احمد. پیامدهای مفید آموزشی به رشته تحلیل کشاندن مقالات تحقیقاتی در کنار مباحث تئوری در دروس نظری دوره کارشناسی ارشد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :651-658
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1484-fa.html
، azadbakht@hlth.mui.ac.ir
چکیده: (17106 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت افزایش آگاهی تحقیقاتی دانشجویان در زمینه سرفصلهای دروس نظری در مقطع کارشناسی ارشد و پر بارتر بودن کلاس در دوره تحصیلات تکمیلی چگونگی ارائه دروس نظری اهمیت مییابد. لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی دو روش مختلف تدریس درس تغذیه پیشرفته 1 به دانشجویان رشته تغذیه میباشد. روشها: مطالعه نیمه تجربی حاضر بر روی 8 نفر از دانشجویان ترم 1 رشته تغذیه در دو نیمسال مهر 88 و مهر 87 در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. بدین منظور در ارائه برخی از مباحث ضمن تدریس به شیوه سخنرانی به تحلیل مقالات تحقیقاتی مرتبط نیز پرداخته شد ولی برخی از مباحث صرفاً به صورت سخنرانی ارائه شدند. میزان آگاهی دانشجویان با استفاده از آزمون کتبی، نگرش با انجام سوال و جواب در زمینه مباحث طرح شده به همراه پرسشنامه 5 سؤاله نگرش و میزان مهارت عملی دانشجویان با نوشتن مقاله مروری سنجیده شد. تجزیه و تحلیل تمام دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. جهت مقایسه میانگین نمرهها در دو گروه از آزمون T جفتی استفاده شد. یافتهها: میانگین نمره آگاهی، نگرش و مهارت در پسآزمون در مباحثی که همراه با نقد مقالات ارائه شده بودند، به طور معناداری بیشتر بود. میانگین نمره آگاهی 2/4 1/18 در مقابل 5/3 9/15 (03/0=P)، نگرش 5/0±0/4 در مقابل 2/0±/1 (02/0=P) و مهارت 5/2±5/18 در مقابل 5/3±0/15 (04/0=P) بود. نتیجهگیری: تدریس دروس نظری به همراه نقد مقالات تحقیقاتی در افزایش نمره کلی آگاهی، نگرش و مهارت عملی دانشجویان مؤثرتر بود. پیشنهاد میشود در ارائه دروس نظری دوره کارشناسی ارشد تغذیه حتماً مقالات تحقیقاتی نیز در کنار مباحث تئوری بررسی شوند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1389/12/6 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول