Haghjooy Javanmard S, Mansourian M. Factors Affecting Deliberate Learning In First Year Students Of Nursing And Midwifery School Of Isfahan University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :675-682
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1476-fa.html
حقجوی جوانمرد شقایق، منصوریان مرجان. بررسی عوامل مؤثر در یادگیری آگاهانه دانشجویان سال اول رشتههای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :675-682
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1476-fa.html
، shaghayeghhaghjoo@yahoo.com
چکیده: (18747 مشاهده)
مقدمه: حرفههای وابسته به علوم پزشکی نیازمند یادگیری مداوم و آگاهانه به منظور ارتقای ارائه خدمات پزشکی هستند.مطلوب است که دانشجویان با درک و توانمندی لازم برای یادگیری آگاهانه برای ارتقای توانمندی خود پا به دورههای حرفهای بگذارند. این مطالعه انجام شد تا ضمن ارزیابی روایی و پایایی پرسشنامهای که به منظو ارزیابی «یادگیری آگاهانه» به کاررفته بود مؤلفههای مؤثر بر یادگیری آگاهانه دانشجویان مورد بررسی قرار دهد. روشها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی - مقطعی است که با 125 نفر از دانشجویان سال اول رشتههای پرستاری، مامایی، و پرستاری اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است. در پرسشنامه، به جنبههای مختلف عامل «آگاهانه درس خواندن»، در غالب 28 سؤال پرداخته شده است. در بخش اول سؤالات اختصاصی مرتبط با بررسی عامل «آگاهانه درس خواندن» در غالب 22 پرسش، مطرح شده است و در بخش دوم، فاکتورهای عمومی اثرگذار بر انگیزهی دانشجویان در آگاهانه درس خواندن همانند استفاده از اینترنت در راستای مباحث درسی، میزان ساعات فعالیت فوق برنامهی درسی، متوسط ساعات مطالعات شخصی روزانه و متوسط ساعات خواب، پرداخته شده است. نتایج: مطالعه حاضر نشان میدهد، عاملهای مؤثر بر یادگیری آگاهانه دانشجویان عبارتند از مدیریت زمان، انگیزه و پشتکار، سبک یادگیری، خود تنظیمی، عامل بومی آموزش ایرانی و برنامهریزی درسی. آگاهانه درس خواندن با جنسیت ارتباط معنادار آماری ندارد اما در مقابل، میان عامل آگاهانه درس خواندن از یکسو و عوامل استفاده از اینترنت در راستای مباحث ارائه شدهی درس (42/0=r)، میزان ساعات اختصاص داده شده به فعالیتهای فوق برنامهی درسی (42/0=r)، متوسط ساعات مطالعات شخصی روزانه(3/0=r) و متوسط ساعات خواب دانشجویان در طول شبانهروز (32/0-=r) از سوی دیگر، ارتباط معنادار آماری وجود دارد (05/0
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1389/12/2 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول