Latifnejad Roudsari R, jafari H, Hosseini B L, Esfalani A. Measuring students' knowledge and attitude towards E- learning in Mashhad University of Medical Sciences (MUMS). Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (4) :364-373
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1475-fa.html
لطیف نژاد رودسری رباب، جعفری حمیده، حسینی بی بی لیلا، اسفلانی اکرم. بررسی دانش و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به آموزش الکترونیکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (4) :364-373
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1475-fa.html
، LatifnejadR@mums.ac.ir
چکیده: (20989 مشاهده)
مقدمه: آموزش الکترونیکی به عنوان پیشرفتهترین روش آموزشی در دنیای امروز مطرح است. با توجه به آغاز استفاده از این روشهای مدرن آموزشی در دانشگاههای جهان و ایران، نیازبه اطلاع از دانش و نگرش دانشجویان به عنوان مهمترین عناصر سیستم آموزشی، ضروری مینماید. لذا این مطالعه به منظور بررسی دانش و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به آموزش الکترونیکی طراحی گردید.
روشها: پژوهش توصیفی مقطعی حاضر برروی 380 نفر از دانشجویان ترم 2 و بالاتر دانشگاه علوم پزشکی مشهد درسال 1388 که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند، انجام گرفت. دانش و اطلاعات فنآوری دانشجویان با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته معتبر و پایا سنجیده شد. از مقیاس نگرش آموزش الکترونیکی میشرا (Mishra) برای سنجش نگرش استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (آزمونهای من ویتنی، کراسکال والیس، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون) و توسط نرم افزار SPSS انجام گرفت.
نتایج: میانگین نمره نگرش 17/7±21/37 و میانگین نمره دانش 94/3±63/10 بود. بین نگرش با جنس، مقطع و رشته تحصیلی دانشجویان ارتباط آماری معناداری وجودداشت. همچنین ارتباط معناداری بین دانش و مقطع تحصیلی و مدت استفاده از کامپیوتر و اینترنت وجود داشت.
نتیجهگیری: با توجه به سطح دانش پایین و نگرش نسبتا مثبت دانشجویان نسبت به آموزش الکترونیکی، طراحی برنامههای آموزشی نظیر کارگاهها به منظور ارتقا آگاهی و توانایی استفاده از آموزش الکترونیکی، به عنوان یک ابزار آموزشی اثربخش، پیشنهاد میگردد.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1389/12/2 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/10/25 | انتشار الکترونیک: 1389/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول