دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1385 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 134-125 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yarmohammadian M H, Kalbasi A. Internal Evaluation Of Departments In The School Of Management And Medical Informatics, Isfahan University Of Medical Science. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (1) :125-134
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-147-fa.html
یارمحمدیان محمدحسین، کلباسی افسانه. ارزیابی درونی گروه های آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاع ‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1385; 6 (1) :125-134

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-147-fa.html


چکیده:   (19594 مشاهده)
مقدمه اعتبارسنجی در آموزش عالی به منظور بهبود کیفیت آموزشی، با ارزیابی درونی گروه‌های آموزشی توسط اعضای هیات علمی آغاز می‌گردد. هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت آموزشی و پژوهشی گروه‌های آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1383-1382 از طریق ارزیابی درونی به عنوان اولین مرحله از فرایند اعتبارسنجی بود.روش‌ها این مطالعه توصیفی در دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و از طریق بکارگیری مراحل اجرایی فرایند ارزیابی درونی انجام گرفت. گردآوری داده‌ها با دو پرسشنامه پایا و روا با مقیاس رتبه‌ای پنج درجه‌ای برای دانشجویان و اعضای هیات علمی، و فرم مصاحبه مدیران گروه و چک‌لیست امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آماره‌های توصیفی استفاده گردیده است.نتایج گروه مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی در همه مولفه‌ها به جز مولفه دانشجویان نسبتا مطلوب بود. گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در مولفه‌های اهداف و رسالت و فرایند یاددهی- یادگیری، مطلوب و در دانشجویان نامطلوب و در بقیه نسبتا مطلوب بود. گروه مدارک پزشکی در مولفه‌های رسالت و اهداف و فرایند یاددهی- یادگیری و ساختارسازمانی و مدیریت مطلوب، درپژوهش نامطلوب و بقیه نسبتا مطلوب بود.نتیجه‌گیری: ساختار علمی و آکادمیک نقش اساسی در اعتلای کیفیت آموزشی داشته است. در مجموع، نقش مولفه دانشجویان در برنامه‌های گروه‌های مختلف کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پیشنهاد می‌شود مسوولین و مدیران گروه‌ها، ارتباط خود را بطور رسمی با دانشجویان بیشتر کنند و نقش آنان را در ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی مورد توجه قرار دهند.
متن کامل [PDF 215 kb]   (7367 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1385/3/25 | انتشار: 1385/3/25 | انتشار الکترونیک: 1385/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education