ارزیابی درونی گروه های آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
|
محمدحسین یارمحمدیان، افسانه کلباسی* |
|
|
چکیده: (19278 مشاهده) |
مقدمه br> اعتبارسنجی در آموزش عالی به منظور بهبود کیفیت آموزشی، با ارزیابی درونی گروههای آموزشی توسط اعضای هیات علمی آغاز میگردد. هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت آموزشی و پژوهشی گروههای آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1383-1382 از طریق ارزیابی درونی به عنوان اولین مرحله از فرایند اعتبارسنجی بود.روشها br> این مطالعه توصیفی در دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و از طریق بکارگیری مراحل اجرایی فرایند ارزیابی درونی انجام گرفت. گردآوری دادهها با دو پرسشنامه پایا و روا با مقیاس رتبهای پنج درجهای برای دانشجویان و اعضای هیات علمی، و فرم مصاحبه مدیران گروه و چکلیست امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی استفاده گردیده است. br>نتایج br> گروه مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی در همه مولفهها به جز مولفه دانشجویان نسبتا مطلوب بود. گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی در مولفههای اهداف و رسالت و فرایند یاددهی- یادگیری، مطلوب و در دانشجویان نامطلوب و در بقیه نسبتا مطلوب بود. گروه مدارک پزشکی در مولفههای رسالت و اهداف و فرایند یاددهی- یادگیری و ساختارسازمانی و مدیریت مطلوب، درپژوهش نامطلوب و بقیه نسبتا مطلوب بود.نتیجهگیری: ساختار علمی و آکادمیک نقش اساسی در اعتلای کیفیت آموزشی داشته است. در مجموع، نقش مولفه دانشجویان در برنامههای گروههای مختلف کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پیشنهاد میشود مسوولین و مدیران گروهها، ارتباط خود را بطور رسمی با دانشجویان بیشتر کنند و نقش آنان را در ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی مورد توجه قرار دهند. |
|
واژههای کلیدی: کیفیت آموزشی، اعتبارسنجی، ارزیابی درونی مدیریت، اطلاع رسانی پزشکی |
|
متن کامل [PDF 215 kb]
(6973 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1385/3/25 | انتشار الکترونیک: 1385/3/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|