Vafamehr V, Yousefy A R, Changiz T, Dadgostarnia M. Constructing Basic Science Theoretical Curriculum Evaluation Tool, Based On Problem-Based Strategy (A Guide For Application).. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :886-895
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1456-fa.html
وفامهر وجیهه، یوسفی علیرضا، چنگیز طاهره، دادگستر نیا محمد. طراحی ابزار ارزشیابی برنامه درسی دوره علوم پایه از نظر استراتژی مسأله محوری (راهنمایی برای اجرای عملی). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :886-895
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1456-fa.html
، vgrenani@yahoo.com
چکیده: (18184 مشاهده)
مقدمه: تاکنون استراتژیهای آموزشی مختلفی برای یادگیری بهتر دانشجویان پزشکی معرفی شده است. از جمله آنها یادگیری مسأله محور است که یک استراتژی اصلی، پیچیده و گسترده در آموزش پزشکی و بخصوص آموزش علوم پایه میباشد. در مدل SPICES یادگیری مسأله محور به صورت پیوستاری بیان شده است (از یادگیری بر پایه اطلاعات اندوزی تا یادگیری مسأله محور). در این مطالعه، به تهیه پرسشنامهای به عنوان ابزاری برای ارزشیابی برنامه بر پایه استراتژی مسأله محوری پرداخته شده است. روشها: این مطالعه توسعهای 2 فاز داشته است. فاز اول مدلسازی مفهومی و تهیه ابزار بود. این فاز از طریق مرور وسیع متون و تشکیل گروههای متمرکز از متخصصین انجام گرفت. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تأیید گروهها رسید. فاز دوم استفاده پایلوت از پرسشنامه بود. در این فاز، پرسشنامه مسأله محوری برای ارزشیابی درس بیولوژی استفاده شد. کلیه دانشجویان ICM که این درس را 2 ترم قبل به صورت مسأله محور گذرانده بودند، این پرسشنامه را تکمیل کردند. با استفاده از فراوانی انتخاب گزینهها، موقعیت هر مؤلفه بر روی پیوستار مشخص گردید. برای بررسی پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که درس بیولوژی در مقایسه با یک درس کاملاً مسألهمحور، در تمام مؤلفهها در انتهای سنتی پیوستار مسأله محوری قرار دارد (نقش دانشجو، نقش معلم، منابع، محتوای آزمونها، نحوه نمرهدهی، مدیریت زمان، محیط فیزیکی). نتیجهگیری: بسیاری از دانشکدههای پزشکی سراسر دنیا یادگیری مسأله محور و درهم تنیده را در آموزش خود به کار برده و به بررسی میزان مؤثر بودن این استراتژیها در یادگیری بهتر پرداختهاند. اما کمتر مطالعهای به این موضوع پرداخته است که آیا به راستی این دروس مسأله محور به چه میزان به مسأله محوری نزدیک شدهاند. مطالعه حاضر میتواند به عنوان راهنمایی برای طراحی و ارزشیابی دروس مسأله محور و یا برنامههای مسأله محور در آموزش پزشکی قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1389/11/26 | پذیرش: 1390/5/17 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول